Åsikterna uttryckta i denna samlingsblogg representerar varje enskild skribent,
och överensstämmer därmed ej nödvändigtvis med samtliga listade skribenter.

lördag 16 maj 2009

Bråket i Vännäs: Västerbotten-Kuriren kryper till korset…


Ni som följer Bloggen vet att vi har beskrivit den utlösande orsaken; ett antal flyktingkillar misshandlade en 16-årig tjej, knivhotade henne och andra. Därefter tog det rejält skruv på andra hållet. Men även det att skolledningen valde att inte anmäla knivinnehavet tog vi upp.

Massmedia läser här inklusive Västerbotten-Kuriren 12-13 maj. Nu sent omsider efter att ha skrivit ensidigt om rasistattack, lynchmobb etc. utan att belysa orsakerna till ilskan tar tidningen upp det.

Vidare var det en demo mot rasism, lobbat av bland annat en ung tjej 700 tågade. Hela Vännäs på fötter, basunerade media ut. Så var inte riktigt fallet. Först allt var det inte bara en ung tjej. Hon är starkt präglad av sin politiska syn; aktiv i ung vänster.

Nedan ett inlägg från Flashback, skribenten Caras:

//

Vänsterns tidning "Flamman" idag torsdag 14 maj

“rasistisk mobb bestående av mellan 30 och 50 ungdomar och vuxna som ställt sig utanför familjernas hem och kastat sten på fönsterrutorna.

– Vi har märkt av vardagsrasism och att det suttit uppe nazistiska klistermärken, men det har aldrig varit så extremt, det är obehagligt, säger Miranda Lundin, aktiv i Ung vänster och boende i Vännäs. ”

Märk väl att texten ger sken av att uppemot 50 ungdomar kastade sten, det haglade sten med andra ord mot de oskyldiga invandrarfamiljerna.

“I måndags gick över 700 vännäsbor i ett demonstrationståg mot rasism, något som får räknas som stort för en kommun med 8.000 invånare.”

Här får läsaren veta att 700 vännäsbor gick samman mot rasism. Artikeln nämner inte att minst 500 av dessa “vännäsbor” hämtades dit från Umeå. Ung Vänster och likasinnade nätverk var med och organiserade med extrainsatta bussar från Swebus.

//

Västerbotten-Kuriren kryper till korset

Misshandel och knivincident innan bråket

Redan för en vecka sedan startade det bråk som eskalerade i lördags då flera flyktingar tvingades fly Vännäs. Bråket startade på Liljaskolans gård. Men skolledningen väntade med anmälan till efter helgens händelser.

Liljaskolans ledning dröjde med polisanmälan i en vecka

- Det var ju hur dumt som helst, säger elevkonsulenten Jerry Björn.

En sammandrabbning mellan ungdomar på Liljaskolans skolgård i onsdag förra veckan blev så allvarlig att en ung flyktingkille sprang in i skolan och hämtade en kniv. Den unga killen var en av de flyktingar som senare under helgen råkade ut för vad polisen beskrivit som en “lynchmobb”. Men knivhändelsen polisanmäldes inte förrän nu i veckan, i onsdags.

Det var en i skolledningen som bad oss vänta. Den personen ville prata med pojkens familj först, säger Jerry Björn.

Hur dumt som helst”

Hur känns det nu i efterhand, med tanke på allt som har hänt?

- Ja… det var ju hur dumt som helst, naturligtvis, säger Jerry Björn.
- Skolledningen och elevhälsan har pratat om det här nu.

Gymnasiechef Bo Nilsson bekräftar att polisanmälan dröjde.

- Det var helt fel. Allt brottsligt ska självklart anmälas med en gång.

Västerbotten-Kuriren 2009-05-14

Men det tar inte slut där. Bloggen nämnde tre namn tidigare i en post, som ska ha varit med när tjejen misshandlades;

Omar, Kevin och Karam.

Namnen kommer för övrigt från tjejens bästa vänner som skickat oss infon. Omar sägs vara den som utdelade slagen och hade kniven. Fler (unga)Vännäsbor får gärna komplettera, bekräfta med sina kunskaper direkt från orten och om gängen där.

Och kan man tänka sig:

Västerbotten-Kuriren skrev en upphaussad artikel dagen efter vendettan 2009-05-10 :

e23e

Bild på utsatta flyktingfadern och två söner. Bildtexten lyder:

Ghassan Al Obaidi tycker att polisen skulle ha agerat för länge sen på det som händer i Vännäs. Bredvid honom sitter Kevin och Karam som i flera månader tvingats utstå hot och trakasserier.

Kevin och Karam – de beklagar sig över trakasserier mm.

Men vänta nu, är det inte samma namn som ska ha medverkat till misshandeln, den utlösande faktorn som fick tjejens kompisar att gå bärsärk – mot Kevin och Karam dvs mot bostaden där stenar även träffat grannarnas – som helt plötsligt blev till lynchmobb i massmedia mot 7 flyende flyktingfamiljer samma natt – som….

Jo, det är det. Fundera på det en stund.

Nedan, screenshot från SVT. Ett fönster är lagat. Men titta till vänster. Någon i den oskyldiga flyktingfamiljen har begått en stöld; h*n har stulit en GB glassgubbe. Obetydligt i sammanhanget men tämligen både tragikomiskt och hycklande.

v%C3%A4nn%C3%A4s

Fascinerande… eller hur?!

Hela denna historia har eskalerat till proportioner, mycket på grund av massmedia själva, som överdriver, vinklar, favoriserar och svartmålar andra parten utan att göra ordentlig research och objektivt berätta allting, där läsaren själv kan ta ställning i lugn och ro.

Ty om ni hade skött ert jobb från första början vore detta endast en lokal angelägenhet.

Nuff said.




Ursprungsartikel:
http://politisktinkorrekt.wordpress.com/2009/05/15/braket-i-vannas-vasterbotten-kuriren-kryper-till-korset/

Källa: Politiskt Inkorrekt (Medlem)

Inga kommentarer: