Åsikterna uttryckta i denna samlingsblogg representerar varje enskild skribent,
och överensstämmer därmed ej nödvändigtvis med samtliga listade skribenter.

torsdag 30 april 2009

Terroristen som längtar hem till Sverige

Den terrordömde Mirsad Bektasevic från Kungälv flyttas från fängelset i Sarajevo till Sverige. I hans ansökan finns inte ett spår av den tidigare islamistiska retoriken. I stället betonar han sin längtan till Kungälv och till Svensssonlivet: “Jag vill tillbaka till min hemstad och börja om från början. Fixa något jobb och bilda familj.”

Regeringen beslöt i slutet av mars att Mirsad Bektasevics ska få avtjäna resten av sin strafftid i Sverige. I dag sitter han fängslad i Bosnien, dömd för terrorism mot sitt nekande.
Mirsad Bektasevic har tidigare betonat sina islamistiska åsikter och sin muslimska tro. Hans ansökan om förflyttning är det första dokument där han inte gör det.

“Min mamma får jag träffa en gång om året här”, skriver han.
Ett annat skäl är de dåliga förhållandena han upplever i Bosniens tuffaste fängelse. Bektasevic sitter internerad i staden Zenica, sju mil nordost om Sarajevo. Här finns även fångar som är dömda till rättspsykiatrisk vård.
“Här var jag avtjänar mitt fängelsestraff är rena mentalinstitutionen. Jag har inga mänskliga rättigheter och kan inte ens utbilda mig”, skriver han.
Den terrordömde svensken hävdar att han misshandlas av sina medfångar och att han fruktar för sitt liv.

När GT träffade Mirsad Bektacevic i Zenica-fängelset i augusti 2007 beskrev han sig själv sig som djupt religiös och att konflikter med andra fångar hängde ihop med hans tro.

I ansökan till regeringen förklarar Bektasevic nu bråken med att han är född i Serbien och att det skulle vara orsaken till misshandeln.


Källa: GT


——————————————————————————————————–

Visst är Sverige underbart, här ömmar man sig över en terrorist-stämplad person. Regeringen ser till att han får avtjäna sitt straff i ett svenskt fängelse som är rena hotellvistelsen. Bosniska fängelser är tydligen för tuff

miljö för denne person. Jag tor knappast att han omvänt sig så plötsligt och tar avstånd ifrån sina radikala islamistiska värderingar. Sverige är landet som vårdar sina brottslingar ömt medan de äldre får leva på sin knapra pension som blir allt mindre och mindre. Om man missköter sig så är man tydligen mer uppskattad hos statsmakten än om man lever ett hederligt liv.


Elisabeth




Ursprungsartikel:
http://www.klaric.se/archives/7140

Källa: Dragan med vänner (Medlem)

Inga kommentarer: