Åsikterna uttryckta i denna samlingsblogg representerar varje enskild skribent,
och överensstämmer därmed ej nödvändigtvis med samtliga listade skribenter.

tisdag 17 februari 2009

Jimmie Åkesson (sd) om veckan med Jan Guillou

Ursprungsartikel:
http://politisktinkorrekt.wordpress.com/2009/02/15/jimmie-akesson-sd-om-veckan-med-jan-guillou/



Aftonbladet roar sig med att kartlägga SD för ett stundande reportage. Den blir allt annan positiv, det vet vi alla redan. Som ett led i detta har den straffade kommunisten, självgoda narcissisten, journalisten(!) och kvasiförfattaren Jan Guillou fått ta sig an hedersuppdraget att hänga med Jimmie Åkesson under en veckas tid. Så har nu skett.

Jimmie berättar:

Om… den spännande veckan

Som jag berättade förra veckan har jag alltså haft Jan Guillou som bihang under veckan. Mest har vi åkt tåg, fikat och pratat med partikamrater från olika delar av landet. Våra samtal har i första hand kretsat kring invandringsproblematiken och det vänstervåld som vi ofta utsätts för i olika sammanhang. Det blev ganska underhållande, precis som jag trodde.

Övriga mediers intresse för detta projekt har, på några håll, varit förhållandevis stort och det har gått att läsa om vårt möte i några lokaltidningar. Jag kommer troligen att ge min bild av veckan i en längre version vid ett senare tillfälle. Först vill jag dock ta del av det reportage som Jan Guillou ska skriva för Aftonbladet. Det bör komma inom en snar framtid.

Några av er läsare har uttryckt misstänksamhet och förvåning över det faktum att jag låtit Jan Guillou följa mig nära i vardagen. Jag har redan gjort klart att jag har viss förståelse för den reaktionen. Samtidigt är det viktigt att slå fast, att Sverigedemokraterna är ett öppet parti.

Jan Guillou må vara en journalist och författare med uttalad politisk agenda och, ja, jag fattar att han inte vill mig väl, åtminstone inte politiskt. Det har dock ingen betydelse. Den som aspirerar på politiskt inflytande ska tåla granskning och vi väljer inte vem eller vilka som granskar oss. (Vi har förvisso, i samband med några större möten, låtit bli att ackreditera journalister från vänsterextrema tidningar. De besluten har dock haft vår egen säkerhet som utgångspunkt och ska alltså inte ses som ett sätt att slippa granskning. Vi kan helt enkelt inte släppa in stenkastarna eller deras nära vänner i våra egna lokaler. Det är sunt förnuft.)

Reportern Jan Guillou har under veckan som gått uppträtt som just reporter och han har gjort det på ett, vad jag kan bedöma, korrekt sätt, även om vi vid några tillfällen hamnat i såväl politiska som privata diskussioner. Vad han skriver i tidningen har jag ingen möjlighet att påverka och jag har inga förhoppningar om att det ska vara till min fördel. Det är inte heller det som är meningen. Han ska skriva om vad han sett och hört, med sina ögon och öron. Eftersom jag har andra ögon och öron är det inte alls säkert att jag håller med om det han skriver, men då får jag ta det. Och kämpa vidare.

(För övrigt väntar jag nu spänt på en inbjudan till Filip & Fredriks nya talkshow, som tydligen ska sändas från New York. Det låter lagom lyxigt. Jag tror dock inte att X2000 går dit, så då tvingas jag ta flyget…)

sd-kuriren

Tidigare poster

Artikelsamling - Guillou/Aftonbladet




Källa: Politiskt Inkorrekt (Medlem)

1 kommentar:

Kritisk tänkare sa...

Mycket sympatisk text av Åkesson.