Åsikterna uttryckta i denna samlingsblogg representerar varje enskild skribent,
och överensstämmer därmed ej nödvändigtvis med samtliga listade skribenter.

söndag 11 april 2010

ÄR SAMHÄLLSTJÄNST ETT STRAFF?



Jag har ju haft förmånen att få ingå i det utskott som har jobbat fram Sverigedemokraternas valmanifest när det gäller kriminalpolitik. I det arbetet har jag varit drivande när det gäller brottsoffrens situation och jag är väldigt glad över att denna punkt finns med som en av de tre viktigaste punkterna som partistyrelsen valde att prioritera när valmanifestet antogs.

Det finns dock en stor mängd andra märkliga saker i det svenska rättsväsendet. En sak som jag reagerat på när jag läser domar vid Kalmar tingsrätt är hur ofta samhällstjänst utdöms. Jag gissar att rättsväsendet använder detta "straff" i allt större utsträckning och anledningen torde vara överbeläggningen på våra fängelser. Jag fick för en tid sedan ett samtal från an anställd vid anstalten i Västervik där alla ca 250 platser var upptagna och personer med invandrarbakgrund nu var i majoritet.

Personer som döms till fängelsestraff kan få vänta månader eller ännu längre på att det skall bli en "ledig cell" på något fängelse. En situation som givetvis är problematisk för bägge parter. Nu verkar det som rättsväsendet väljer att lösa detta problem med i mina ögon spektakulära omvandlingar av fängelsestraff till samhällstjänst.

Enligt en rapport från BRÅ 2003 ersätter sällan fängelsestraff längre än två månader med samhällstjänst. Tanken med samhällstjänst var också att det skulle vara väldigt unga personer som skulle få detta "straff" så att man undvek att dessa unga människor kom i kontakt med den organiserade brottligheten via fängelser. Denna praxis har uppenbarligen ändrat sig sedan 2003. Idag döms 50-åringar till samhällstjänst istället för fängelsestraff.

Samhällstjänst innebär i praktiken oavlönat arbete som skall utföras på den dömdes fritid och pågå under samma tid som det fiktiva fängelsestraffet. Enligt ovanstående dom skall den dömde utföra 180 timmar samhällstjänst under 8 månader. Det innebär i praktiken 5-6 timmar samhällstjänst per vecka under 8 månader.

Den dömde kan alltså leva ett helt normalt liv förutom att han hjälper till gratis hos en förening eller likande under sin fritid under några timmar varje vecka.

Hur känner sig brottsoffret när ett fängelsestraff omvandlas till att spela biljard på en ungdomsgård på sin fritid under några timmar varje vecka.

Är detta ett straff?



Ursprungsartikel
Källa: Thoralf Alfsson (importerat inlägg)

Inga kommentarer: