Åsikterna uttryckta i denna samlingsblogg representerar varje enskild skribent,
och överensstämmer därmed ej nödvändigtvis med samtliga listade skribenter.

onsdag 23 september 2009

Man ska inte kunna ställa orimliga krav burka och niqab hör inte hemma i det offentliga Sverige


I en märkligt vinklad debattartikel i Expressen med rubriken Förbjud mig inte att vara mig själv skriver en av de niqabbeslöjade kvinnorna bland annat:

Jag har burit heltäckande slöja – niqab – sedan i i fjol.

Se där! Hon har alltså kunnat ”vara sig själv” i 23 av sina 24 år utan heltäckande klädsel, det har gått alldeles utmärkt. Oavsett vad hennes religion eventuellt har påbjudit. Enligt experter som uttalat sig står det förresten ingenstans i Koranen att kvinnor ska gå omkring klädda så att de endast har små springor för ögonen, så något sådant påbud finns alltså inte ens.

Som sagt: kvinnan har klarat att gå klädd på ett lämpligt sätt i det icke-muslimska Sverige i hela sitt liv förutom ett år. Men nu kräver hon av samhället att det ska anpassa sig till hennes nya klädsel och låta henne vistas inom skolväsendet gömd i tyg så att ingen kan se hennes minspel eller ens veta vem hon är! Och för att understryka det hela har hon anmält till DO att hon blivit ombedd på barnskötarkursen att inte ha niqab (läs min artikel på Newsmill den 18 augusti) och slutar sin anmälan så här (språkliga fel ej rättade):

Det känns hela tiden att dem vill ”få ner” mig men dem lyckas inte därför kommer dem med sitt kränkande beslut att jag inte få klä mig som jag VILL eller att jag slutar kursen som jag INTE vill.

Agenda 20.9 2009I Agenda i Sveriges Television tog man idag, söndag 20 september, upp detta och det var barockt att både se och höra kvinnan som var helt svartklädd (inklusive svarta handskar) och bara hade en smal springa för ögonen.

Det här ska inte vara något vi ska vänja oss vid i Sverige. Här ska vi alla, enligt de seder och traditioner som finns i fria länder i väst, visa våra ansikten och kunna identifieras och kännas igen. Det finns inget diskriminerande eller kränkande i det självklara kravet i en modern demokrati – om något är kränkande så är det snarare att inte visa respekt för vad som gäller i Sverige, nämligen inga heltäckande tygsjok och ansiktsmasker!

Till slut: I Agenda sa kvinnan att hon inte nödvändigtvis utbildar sig till barnskötare för att arbeta här, i Sverige. Man kanske kunde tänka sig att om hon ändå planerar att flytta och kanske arbeta i ett muslimskt land så kanske hon kunde ha valt att utbilda sig där också. Då hade hon kunnat göra det i niqab utan problem.

© Vid citat ur mina texter, var vänlig länka hit så att hela texten kan läsas, inte bara lösryckta ord eller meningar.


Ursprungsartikel
Källa: Merith Wager (importerat inlägg)

Inga kommentarer: