Åsikterna uttryckta i denna samlingsblogg representerar varje enskild skribent,
och överensstämmer därmed ej nödvändigtvis med samtliga listade skribenter.

söndag 17 maj 2009

Vi har fått genushysteri – här är dokumenten!


Oj vilken genushysteri vi fått! Nedan finns länk till häpnadsväckande löjliga originaldokument…

Bloggaren Tanja Bergkvist upptäckte detta utmärkta exempel på genushysteri (här är hennes ursprungsblogginlägg).

På Uppsala Universitet hade en expert hyrts in för att hålla ett seminarium om jämställdhet för personalen. En av dem som lyssnade var stressad för han hade deadline för ett manus, så han satt och bläddrade i sina papper. Det skulle han inte ha gjort.

Jämställdhetsexperten noterade saken som ett exempel på manlig härskarteknik nummer ett – osynliggörande. När jämställdhetsexperten dagen efter hörde skvaller om att den bläddrande personen i korridoren hade kommenterat hennes klädsel konstaterade hon användande av manlig härskarteknik nummer två – förlöjligande och objektifierande. Hon skrev till universitetes juridiska avdelning och förklarade sig utsatt för kränkande behandling på grund av sitt kön.

Det slutade med en skriftlig tillrättavisning från rektorn! Ja, det är sant! Allt detta för lite bläddarnde i papper. Hur många av oss har inte gjort sig skyldiga till det? Saken har antagit orimliga proportioner, vilket är ett exempel och bevis på att hela genusfrågan fått orimliga proportioner i Sverige. Vi har helt enkelt fått genushysteri!

Här kan du läsa en utmärkt ledare i SvD om saken, skriven av Sanna Rayman. Här finner du de formella dokumenten om ärendet från Uppsala Universitet – utredning och beslut. Läs och förskräcks! Och fundera en stund på hur våra skattepengar används…




Ursprungsartikel:
http://genusnytt.wordpress.com/2009/05/15/vi-har-fatt-genushysteri/

Källa: GenusNytt (importerat inlägg)

Inga kommentarer: