Åsikterna uttryckta i denna samlingsblogg representerar varje enskild skribent,
och överensstämmer därmed ej nödvändigtvis med samtliga listade skribenter.

tisdag 19 maj 2009

Ockupationsdemon, 17 maj: Ockuperade hus tömdes av kravallutrustad polis


Dag 2 – Ockuperade hus och krafttag av polisen

Efter en andra dag med ockupationer av två hus, med polisiär avhysning som följd, har läget lugnat ned sig i Lund.

Husen är nu utrymda. Uppskattningsvis har 25 demonstranter befunnit sig i hus nummer ett och 50 i hus nummer två. Totalt har 30 personer gripits, varav två misstänkta för våldsamt upplopp. Ett sextiotal personer har omhändertagits och föräldrar har hämtat de minderåriga som befunnit sig i husen. Inga rapporter om skadade är kända, möjligen då en flicka som blev hundbiten av en upphetsad polishund.

Länkar

SVT Sydnytt - inslag
SVT Rapport - text
Nyhetskanalen - text
SDS 2009-05-17
Skånskan 2009-05-17
KvP 2009-05-17
Aftonbladet 2009-05-17
PPPRESS - kommande bildserier
Photomedia - kommande bildserier

Sydsvenskan updatering (ligisternas finns längre ner)

18.40 Upp till 50 demonstranter beräknas ha befunnit sig i det andra huset, varav hälften nu evakueras, uppger Ewa-Gun Westford.

18.35 Polisen motar med hästar och hundar bort demonstranter, journalister och nyfikna. Hus ett är nu tomt.

18.00 Några kravallutrustade poliser tar sig in i det andra huset med hjälp av en stegbil. Ridande poliser på plats utanför. Även civilklädda polismän tar sig in. Enligt Sydsvenskans reporter på plats togs tre eller fyra ockupanter ut från huset av polis. Smällare har kastats mot polisens hästar

17.50 En helikopter cirkulerar i luften ovanför de ockuperade husen.

17.45 Det andra huset börjar tömmas på ockupanter. Minst fem av dessa omhändertas. Ambulans finns nu på platsen.

17.42 De omhändertagna misstänks för olaga intrång och skadegörelse, men inte för våldsamt motstånd.

17.35 Polisen för ut ett tjugotal personer och placerar dem i bussar. Folksamlingen utanför avspärrningarna minskar. Ett tiotal personer är fortfarande kvar i det andra huset.

17.00 Polisen tömmer taket på folk och leder dem in i en gul Skånetrafikenbuss

16.42 Polisen går upp på taket på det ena huset och försöker övertala demonstranterna att lämna huset.

16.30 Hetsk stämning utanför avspärrningarna. Två mindre bråk uppstår mellan sympatisörer och nyfikna som tagit sig till platsen. (Bloggen: folk från Muf)

16.24 Demonstranterna sjunger “vi tog ett hus igår”. Enligt Sydsvenskans reporter Tommy Lindstedt tyder mycket på att huset redan togs i besittning under gårdagen.

16.17 Polisen tar sig in på området med stegbilar. På biltaken sitter kravallutrustade poliser

16.00 Utanför området förbereder sig polisen med stegbilar, gasmasker och brandsläckare.

15.40 Polisen avvaktar med att ta ut de demonstranter som tagit sig in i huset. Många samlas runt avspärrningarna. Stämningen är spänd.

Just nu gör vi en bedömning av situationen och sen ska vi komma i kontakt med fastighetsägaren, säger polisens Ewa-Gun Westford vid 14.55.

– Vi vill undvika att folk kommer till skada.

15.20 Ett hus är ockuperat vid Sankt Lars. Polisen spärrar av området och huset är omringat av piketer. Ett tiotal demonstranter har även tagit sig upp på taket till ett intilliggande tvåvåningshus.

15.15 Flera personer är omringade av polisen på en gräsmatta i närheten av Källbyhemmet.

15.10 Demonstranterna har tagit sig in på höghusområdet vid Klostergården. Polisen kommer inte in med sina bilar och just nu tågar några hundra personer i lugn takt genom området.

15.05 Ridande poliser försöker ta sig förbi demonstranter som springer i riktning mot området där ett hus förmodas ha ockuperats.

15.03 Demonstranterna bryter igenom polisens avspärrningar. Demonstrationståget är splittrat.

15.00 Polisen försöker förhindra demonstranter att ta sig till området vid Ringvägen-Östra Statenavägen, där ett hus kan ha ockuperats.

14.55 Ett hus uppges vara ockuperat vid Sankt Lars.

14.50 Tåget svänger av på Södra vägen, i riktning mot Färs & Frosta arena. Enligt Sydsvenskans medarbetare på plats vill demonstranterna till polishuset för att där visa sympati med de demonstranter som greps under gårdagen. Polisen försöker förhindra tåget från att gå i riktning mot polishuset.

14.35 Demonstrationståget är nu på väg ner för Stora Södergatan. Osäkert vart destinationen är. De flesta sidogatorna är avspärrade. Uppskattningsvis deltar 400 personer, men ingen är maskerad. Flera poliser, både ridande och piketer, följer efter.

Demostart var tänkt kl 14.00 men är försenad. 100-200 har samlats. Stämningen är lugn och polisen är laddad. Av risk för nya upplopp har polisen full beredskap även under söndagen.

Demonstranterna säger sig vara nöjda hittills. Det framkom på söndagens press-konferens. Klockan 12 på söndagen kallade representanter för Ockupationsfesti-valen i Lund till presskonferens på Stortorget under söndagen för att ge sin bild av vad som hände under lördagen.

Samtidigt laddade polisen upp utanför polishuset. Åtta piketbussar och andra bilar stod parkerade i rad och poliserna förberedde sig genom att ta på sig speciell skyddsutrustning.

I ett pressmeddelande som demonstranter delade ut skriver de att de ser lördagskvällen som väldigt lyckad, trots att de inte lyckades ockupera några hus.

Ligisternas uppdatering (länkas ej)

[18:57] En buss har kört in på det avspärrade området. Den grupp minderåriga som befann sig inne i ett av husen släpps, när deras föräldrar hämtar dem.

[18:23] bussen med ockupanter har kört iväg, folk är på väg mot snuthuset.

[18:21] Polisen jagar iväg åskådare kring huset med hästar och hundar

[18:21] Polisen börjar rensa parken framför huset. Stämningen blev upprörd när två personer greps.

[18:18] Polisen har börjat plocka ut personerna i huset en och en

[18:11] polisen har satt folk i en stor buss. Bussen står fortfarande kvar innanför avspärrningen

[18:04] Snuten går nu in i hus ett med hjälp av stegbilen. Civvare går in via trappuppgången.

[18:03] Polisen går in genom fönstret på vån 2 just nu.

[17:53] Den grupp ungdomar, under 15 år, som har befunnit sig i huset är nu ute. Oklart om de blivit omhändertagna eller ej. En polisbuss med omhändertagna har precis lämnat området.

[17:44] ca sex personer har blivit utkörda och sitter utanför huset.

[17:32] En person har krupit ut genom gångarna med brutet ben

[17:15] polisen har pepparsprayat folk på taket. Ingen verkar än så länge ha blivit ivägkörd

[17:06] en civvare (Bloggen: civil polis) som filmar folk vägrar först visa leg agerar hotfullt och riktar en pepparsprejsburk i ansiktet på folk.

[16:51] Polisen tömmer ena taket på folk. Det är fortfarande ett hundratal utanför avspärrningarna som visar ockupanterna solidaritet.

[16:51] det är fortfarande folk kvar på taket, utanför står en folksamling som stör polisen

[16:46] Lundabor försöker avvisa polisens abonerade bussar från platsen genom att först putta på den. Sen sätta sig framför den.

[16:42] Ockupanterna i ena huset blev placerade i en buss. Men det tog en kvart innan bussen kunde köra ner mot avspärrningarna eftersom den hindrades av demonstranter.

[16:33] fler mufare blir avvisade från platsen

[16:26] fler och fler sympatiserande Lundabor ansluter till platsen

 (Bloggen: eller så är de förbannade och and will kick the living daylights out of you all)

[16:23] Polisen på taket vid av ett husen.

[16:23] en kille som stod och sympatiserade med polisens agerande. Blir avvisad från platsen av arga Lundabor.

[16:22] polisen har tagit sig upp på taket på ett av husen.

[16:20] i hus nummer två sitter folk på taket och äter lasagne

[16:19] nu kör rampen in till husen. Ytterligare poliser på plats.

[16:19] Polisen har kört fram ett fordon och börjar gå in i ena huset. Det finns 60 ockupanter därinne.

[16:17] Enligt journalister på plats går polisen in vilken minut som helst.

[16:15] en bit från avspärrningarna står en tom skolbuss som kan vara till för att bussa iväg folk.

[16:11] Enligt sydsvenskan \”Utanför området förbereder sig polisen med stegbilar, gasmasker och brandsläckare.\”

[16:09] Det rör sig en hel del civilpoliser utanför avspärrningarna

[16:05] Bilar med ramp är på väg mot huset.

15:49] Polisen börjar ta på sig brandutrustningen bakom huset. Folk grips i ena huset

[15:43] ca 30 pers är på taket, stämningen är på topp

[15:41] Hur många poliser behövs det för att sätta upp ett avspärrningsband? Svar: En som knyter och femtio som ser till att det inte går av.

[15:39] En person har blivit hundbiten.

[15:39] En banderoll med texten: \”Hur är det med benet Per G?\” Hänger ifrån ett av husen. Banderollen sägs syfta på polismannen Per Grop som under de senaste månaderna offentligt hånat ockupationsrörelsen och som under gårdagen ramlade vid ett polisingripande.

[15:37] omkring tio personer befinner sig på hustaket. Polisen försöker spärra av allt större delar av området.

[15:34] En person skadad och bärs bort när polisen med hundar försöker rensa skogen bakom husen.

[15:32] Ockupanterna på taket hälsar ständigt tillströmmande aktivister välkoma.

[15:32] Fastighetsägaren är på plats vid husen.

[15:30] Polisen jagar folk med hundar i St Lars parken. Inga poliser har kunnat tagit sig in i huset

[15:26] två hur är ockuperade. Folk sitter på taket. Snuten har slagit en ring runt. Folk är utspridda runt om.

[15:24] större delen av dagens demonstration har tagit sig till st lars, folk svärmar omkring huset, över 50 personer tros befinna sig i huset.

[15:19] Polisen har omringat huset, folk finns både i och massor utanför. Hundar och hästar sätts nu in för att rensa skogen.

[15:12] Aktivisterna tar sig fram genom grönområden i Lunds förorter för att ta sig mot ett hus. Polisens piketmurar har ingen effekt utanför innerstan.

[15:06] vi myllrar mot det ockuperade huset. Stämning på topp!

[15:05] Polisen jagar folk med hästar.

[15:04] Polisen gjorde ett försök att stänga in demon men misslyckades. Demon har splittrats upp i små grupper alla är på väg mot det nya huset.

[15:01] Nu har demonstrationen upplösts på Södra vägen. Polisen försöker misslyckat hindra alla från att lämna.

[14:59] När ockupationen vid St Lars offentliggörs ifrån ljudbilen jublar hela demon!

[14:53] Ljudbilen berättar att ett hus ockuperats under natten och dit går vi nu!

[14:49] Polisen är uppenbart förargade över att inte veta vart demon egentligen vill gå.

[14:38] Ca 300 personer går i demonstrationer. Polisen avvaktar med hästar och sköldar i bakgrunden. Stämningen är pepp!

[14:36] Ett hus är ockuperat vid St Lars!

[14:35] Demonstrationståget har nu börjat mot ockupationen vid St Lars!

[14:31] Demonstrationen får inte gå till polishuset. Men demo har börjat röra på sig ändå. Alla är glada och dansar.

[14:20] Efter polisen fynd av gatukritor genomsöks nu ljudbilen ännu nogrannare.

[14:16] Demonstrationen har blivit stoppad av polisen som säger att det inte finns något tillstånd.

[14:09] Ljudbilen får inte komma upp på torget. Snuten har inte gjort annat än att försöka förstöra men vi är glada. Vackert väder och stämning fin.

Pressmeddelande. 15:33]

En banderoll har hängts ut ifrån ett av husen: \”Hur är det med benet Per?\” (Bloggen: se video längst ner vad Per betyder)

Den 17/5 ockuperade vi ett hus i närheten av St Lars, vi är just nu 117 personer plus två hundar i huset. Just nu väntar vi med spänning på att demonstrationen från Stortorget ska ansluta sig till oss så att inflyttningfesten kan börja. Efter gårdagens massaktion kände vi oss givetvis utmattade och mörbultade av polisvåldet som präglade lördagen, men vi kände oss framförallt jävligt peppade efter att närmare 1000 deltog i ockupationsförsöket. När 1000 personer visade Lunds, och hela Sveriges politikerkår, att vi själva tänker lösa bostadskrisen!

"Vi har ockuperat ett hus i natt vid St Lars. Och vi vill bjuda in hela Lund till våran inflyttningsfest i eftermiddag" säger en av St Lars ockupanterna.

"Vi har under dagen börjat renovera huset och göra oss hemmastadda. Vi har precis ätit lunch och är vid gott mod. " säger en av St Lars ockupanterna.

Vi inbjuder in hela Lund att komma och besöka oss, ta gärna med er fikakorgen och möbler. mvh Ockupanterna vid St Lars Ockupationsfestivalen 165

Dag 1. 26 tagna av polis under stökig demo

Vid 20-tiden var 11 gripna och 15 omhändertagna.

Demonstanterna ska få säga vad de tycker, men de får inte ockupera, säger polisens Ewa-Gun Westford.

Ockupationsfestivalen började som folkfest på Stortorget. Det var först när tåget kom fram till Bredgatan som det hettade till när den vitklädda gruppen försökte inta ett trevåningshus som ägs av universitetet. Ett trettiotal poliser tryckte tillbaka ockupanterna och en person skadades av betongslag och fick föras till sjukhus.

Polisen spärrade sedan in demonstrationståget med polisbussar, men runt 150 personer lyckades ta sig ur avspärrningarna och rusa ner till Stadsparken där Observatoriet var nästa mål. Här lyckades tre personer ta sig genom kravallstaket och in i Observatoriet genom att krossa ett fönster.

Två personer greps och fyra omhändertogs vid inbrytningen. Demonstranten John var precis på väg in när aktionen stoppades.

- Jag och mina kompisar skulle just gå in när poliserna kom med dragna batonger och slog på oss. Det var helt galet, säger John.

SDS 2009-05-17
Skånskan 2009-05-17

Här är video som ligisterna lagt upp på den civila polis som skadas när han och kollegor ingriper mot glaskrosset och belägringen av Observatoriet. Den civila polisen hånas och namnges av the extreme left wing trash-community

Tidigare post

Ockupationsligisterna – kaos i Lund




Ursprungsartikel:
http://politisktinkorrekt.wordpress.com/2009/05/17/ockupationsdemon-26-tagna-av-polis-igar-ny-demo-idag/

Källa: Politiskt Inkorrekt (Medlem)

Inga kommentarer: