Dag 1, Kaosartad ockupationsdemo i Lund 16 maj
Husockupations-festival startade på Stortorget i Lund vid 14-tiden.
Vid 16.40-tidet tågade ett 500-tal demonstranter bredgatan mot Allhelgonakyrkan. På Bredgatan 4 försökte ett 100-tal demonstranter forcera en polisavspärrning till ett tomt hus. Efter ca 10 minuter fick demonstranterna ge upp då de blivit sprayade med pepparspray av polisstyrkan som vaktade fastigheten. Vid 18-tiden försökte ett 50-tal demonstranter att ta sig i Observatoriet vid Gyllenkroks Alle.
Polisen lyckades omhänderta 6 personer varav några inne i byggnaden. Klockan 19-hade de flesta av de kvarvarande demonstranterna stannat till vid Smålands nation. Vid 20-tiden marscherade 200 personer mot polishuset Byggmästaregatan där en gatufest arrangerades av demonstranterna. (sammanfattning av Patrik Persson Press)
Photomedia, Jens C Hilner - som också meddelar att mängder utav bilder från fler fotografer samt videos kommer imorgon under dagen. Bloggen tackar för lånet av selektionen.
Länksamling
SDS – Bildspel
SDS – Artikelsamling, med WEBTV
Bloggen Somjagserdet-68 – med bilder
Twitter/Sydsvenskan
SDS uppdaterade
Skånskan uppdaterade
Skånskan – Bildspel
Photomedia – bilder
PPPRESS – bilder
Expressen
Aftonbladet
SVT
SVT Play
Nyhetskanalen
Nyhetskanalen WEBTV
2009-05-16 Pressmeddelande från ligisterna
"Idag har vi försökt lösa bostadskrisen. Vi ockuperade stortorget med en fest. Punk- och hip-hopband avlöste varandra på scen, varvade med eldshower, tal och clowner." säger Saga Hein, talesperson från Ockupationsfestivalen. När demonstrationen, 1000 personer stark, bryter av för att ockupera ett hus angrips den av polisen brutalt. Demonstrationen låses sedan in och förvägras sin rätt att fortsätta demonstrera. Trots polisvåldet så ockuperades både universitetshuset och observatoriet i Lunds stadspark.
"Det är en grundlagstadgad rätt att demonstrera och det är inte ett brott att vara bostadslös. Vi använde inget våld men blev bemötta brutalt av polis. Vi är dock jävligt nöjda med att ha ockuperat hus och med att så många stöttar oss i kampen! Och så är ju festivalen inte slut än…" Avslutar Saga.
Under kvällen fortsätter ett Reclaim till stöd för de gripna och för att återta det offentliga utrymmet. Imorgon är det ännu en demonstration på dagen kl 14.00.
Imorgon: Presskonferens 12.00 Stortorget Demonstration 14.00 Stortorget”
-
Saga Hein är inte hemlös.
Saga Dido Freja Hein Olsson bor på Trollebergsvägen i Lund, berättar Ratsit för Bloggen Politiskt Inkorrekt
Tidigare under dagen
20.30: Lastbilar med högtalaranläggningar och något hundratal demo-ligister har nu kommit fram till polishuset för att sympatisera med de gripna.
Vid 19-tiden är 15 personer frihetsberövade, 3 gripna och 4 omhändertagna. 30 personer har blivit bortbussade till Flädie (utanför Lund) av polisen.
19.00: Demonstranterna ska enligt uppgift dra sig tillbaka för att fundera.
Gör livet surt för ockupationsligisterna – Ring in eller SMS:a falska uppgifter:
- ‘Solidaritetsgruppens’ nummer under helgen är 0700-666 737.
Motkraft.net har liveuppdatering hela helgen:
- SMSa (max 160 tecken) till nummer 72550 (Viktigt! Skriv “motkraft info” först (utan citattecken) i meddelandet, sedan mellanslag och därefter vad som hänt och var. Tid läggs till automatiskt. Vanlig sms-taxa.)
- Du kan ringa telsvarare: 08-559 25 161
- MMSa bilder till kontakt@motkraft.net. (valfritt motiv på gråtande ligist)
Deras uppdatering under dagen
[19:07] Demonstrationen har nu samlas utanför Smålands. Om en stund planeras en solidaritetsdemonstration att gå mot polishuset för att visa vårat dem stöd till dem som har blivit gripna under dagen
[18:36] Slagordsvarianten “Vi tar en snut ikväll” börjar dyka upp. Polisen stod för allt våld idag. Igen. Ickevåldskonceptet hölls.
[18:31] arrangemanget är nu avslutat. Folk på väg till till smålands nation med ljudbilar och pepp. Trots polisens pepparspray och batonger är stämningen hög.
[18:27] Två personer har gripits och fyra omhändertagits vid Observatoriet
[18:19] Demonstranter i det vita blocket befinner sig inne i Observatoriet
[18:16] Demonstranter ur det vita blocket försöker ta sig in i Observatoriet i Stadsparken. Polisen omringar
[18:15] Tusen personer är fortfarande samlade vid Lunds bibliotek. Polisen spärrar vägarna inåt city, men håller öppet uppför Bredgatan. Allt är lugnt.
[18:12] Demonstranter som trängts bort från Duxiana befinner sig i linnéparken
[18:10] Vita gruppen är inne i huset med kilo efter. (kilo=poliser, bloggens anm.)
[18:09] Personerna ur det gröna blocket som hölls på innergården nu är släppet. Ridande poliser har pepparsprejat och slagit demonstranter i huvudet i höjd med Widerbergs och Hotell Duxiana
[18:04] Polisen går nu ur fordonen och ställer sig i kedjor mot alla i overaller på st petri kyrkogata. Hitintills har polisen stått för allt våld.
[18:01] Polisen förstör alla sköldar de kommer över, trots polisvåldet håller ockupanterna ickevåldet.
[17:57] Blå blocket är upplöst. Röda, gröna och vita blocket befinner sig vid stadsbibloteket och försöker ta sig i riktning mot stationen. Vägen spärras av poliser. Demonstrationen försöker bryta sig igenom polisens avspärrningar.
[17:56] Ickevåldskonceptet hålls men polisen attackerar våldsamt.
[17:55] Försök till utbrtning på Sankt Petri Kyrkogata. Lyckas flytta piketen, trots hästar o pepparsprej.
[17:42] Vita blocket har blivit släppt från polisens försök att omringa dem de rör framåt cirka 10 meter i taget innan de blir tillbakatryckta igen.
[17:42] Romeo (civila poliser, bloggens anm.) griper aktivister på en bakgård till prästgatan
[17:35] röda och vita blocket står vid korsningen norr om lundagård. Polisen verkar försöka ringa in dem.
[17:34] Polisen har försökt säcka in hela demon på 1000 pers på kyrkogatan, bredgatan och paradisgatan med piketer. Oklart om man kan ta sig ut.
[17:27] Danska holländarvagnar o piketer blockerar ner mot stan, men backar nu för att ge plats.
[17:25] Minst tre personer uppe på taket på Kyrkogatan 4. Pepp som fan! Gott om folk. God stämmning!
[17:24] Demon backar in mot stan/stortorget igen.
[17:18] Lugna blå blocket tas fram i täten, demon kvar på bredgatan.
[17:17] Cirka 30 personer har blivit instängda på bakgården vid Lunds grill och falafel.
[17:11] Ny halvhjärtad snutattack mot röda blocket.
[17:07] Röda blocket fortsätter längs Kyrkogatan
[17:07] Demotäten pepparsprejad, men polisen bryter ej igenom utan håller huset på bredg mot ockupanterna.
[17:04] Polispiketer inkörda i röda blocket på bredgatan. Polisen står för allt våld, aktivisterna försvarar sig med sköldar.
[17:02] Det röda blocket har gått in ett hus. Polisen har börjat skjuta med pepparsprej.
[17:01] Röda blocket försöker ta sig igenom en avspärrning in i ett hus, polisen attackerar men bryter inte igenom. Andra hoppar in bakvägen.
[17:00] Polisen har spärrat av Kungsgatan, Fiskaregatan och Skomakaregatan med bilar. Yttligare ett antal smågator framför demonstrationen är avspärrade.
[16:53] Demon har börjat. Smällare och fyrverkeri får polisen att ta undan de nervösa hästarna.
Sydsvenskans uppdatering under dagen
18.45: Polisen har släppt vidare demonstrationståget, som nu är på väg mot Alllhelgonakyrkan
18.25: Demonstrationståget är helt Instängt av polis på gräsplätten vid Stadsbiblioteket. Ingen kommer förbi.
18.20: Två personer greps och fyra omhändertogs efter intrånget vid Observatoriet.
18.05: Ockupanterna framme vid det tomma Observatoriet i Stadsparken, som är omgärdat av kravallstaket. Tre inne i Observatoriet
18.00 Omkring 150 demonstranter springer nedför Sankt Petri Kyrkogata i riktning mot Nygatan, snart framme vid Folkparken.
17.50: Tåget står stilla sedan polisen spärrat tågets väg i båda ändar. "Just nu vet vi ingenting. Vi väntar på besked från polisen", säger ockupationsfestivalens taleskvinna Saga Hein.
17.40: Tio civilpoliser och tio uniformerade rusar in på innergård vid Café d’Italia mitt emot universitetshuset på Kyrkogatan i hörnet mot Paradisgatan. Där står tåget stilla. Läget är lugnt och förvirrat
17.30: Demonstranter fast mellan poliserna avspärrningar. Slutet av demonstrationståget fastnade mellan polisen avspärrningar vid Kyrkogatan och Paradisgatan. Ingen kan ta sig er mot Domkryrkan. Fem polisbussar och tre piketbussar spärra gatorna.
Skånetrafiken fast i kaoset. Tolv av Skånetrafikens bussar fastnade på Stortorget och längs Kyrkogatan när Lund spärrades av under ockupationsfestivalen.
17.20: Spänt lugn. Demonstranterna har backat ut från Bredgatan tillbaka till Kyrkogatan. Demonstranter dansar framför polisen och lämnar blommor till poliserna.
Ridande poliser tryckte tillbaka demonstranterna. Genom att först backa och sedan rida i full galopp mot demonstranter lyckades polisen trycka tillbaka demonstranterna som försökte ta sig in på Bredgatan.
17.17: Tumult på Bredgatan där vita gruppen försökte ta första huset. Ett trettiotal personer försökte ta sig in i trevåningshus på Bredgatan som ägs av universitetet. Polis med sköldar tryckte tillbaka demonstranterna.
Fyrverkeripjäser i beslag – en misstänkt gripen
Strax före 15 greps en person misstänkt för förberedelse till grov misshandel. I bilen som stoppades fanns fyrverkeripjäser och även en bombliknande tingest, som nu tagits i beslag.
Polisen fokuserar på fordonskontroller eftersom det är med bil som aktivister kan föra in otillåtna föremål. Framför allt har man beslagtagit fyrverkeripjäser och sådant som kan användas som tillhyggen.
Vid 16-tiden ska demonstrationståget avgå enligt planerna, men vart de ska är okänt för polisen.
– Vi följer dem ganska tätt eftersom vi inte vet vilka hus de tänker ockupera, säger Westford.
Polisen är närvarande, men håller de stora styrkorna strax utanför centrum. Patruller finns också posterade utanför byggnader som man befarar kan bli mål för ockupanternas intresse.
Polisen har samlat stora resurser i Lund för att vara beredd om Ockupations-festivalen spårar ur. Enligt uppgift runt 200 poliser och ett tiotal polishästar.
Polisens informatör Ewa-gun Westford säger att det är övrigt lugnt hittills. Dessutom regnar det i studentstaden Lund vilket kan bidra till att dämpa känslorna.
På Stortorget bjöds det på chili i samband med att misslyckade tondöva amatörmusiker försökte spela.
Bloggen hoppas innerligt att chilin bidrar till mycket dåliga magar hos de ätande kommunistligisterna. Då blir det annat att tänka på än att göra sig skyldiga till olaga intrång.
Exempelvis
“Aktion Ockupera en BajaMaja”
Inledningsvis
Polisen har samlat stora resurser i Lund för att vara beredd om Ockupationsfestivalen spårar ur. Enligt uppgift handlar det om 200 poliser och ett tiotal polishästar som står redo.
Ockupationsfestivalen startar officielt vid 14 i dag och pågår sedan till och med söndag. Arrangörerna vill sätta fokus på den problematiska bostadssituationen för unga med ett stort behov av mindre, billiga lägenheter. I upprop och pamfletter har man också gått ut med att tre tomma hus ska ockuperas i helgen.
Polisen tar varningarna på allvar och har förberett sig för kravaller. På lördagsmorgonen har förstärkningarna anlänt till Lund.
Drygt 800 vänsterligister förväntas komma till Lund idag. De ska ockupera hus.
Kl 14 inleds festivalen med olika uppträdanden på Stortorget. Kl 16 på lördag avgår ett demonstrationståg från Stortorget. Under det planeras tre husockupationer. Den 17 maj avslutas festivalen med en demonstration på Stortorget kl 14.
Arrangör är nätverket Ockupantscenen. Finns även en blogg
Ursprungsartikel:
http://politisktinkorrekt.wordpress.com/2009/05/16/idag-intar-ligisterna-inom-extremvanstern-och-husockupanter-lund-200-poliser-narvarar/
Källa: Politiskt Inkorrekt (Medlem)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar