Skånepolisen, händelserapport:
03:35 Malmö.
Ett flertal uppringare berättar om ett bråk utanför ett nöjesställe på Jörgen Kocksgatan. Bråket ska ha börjat efter att någon eller några ur ett gäng på 15-20 unga män blivit nekade tillträde till nöjesstället. Efter en ordväxling mellan en av de unga männen och en ordningsvakt utdelar mannen ett slag som träffar ordningsvakten. Därefter går ytterligare ett halvdussin ur gänget till attack mot ordningsvakterna med tillhyggen och stenar.
Ordningsvakterna tar sig innanför entrén som utsätts för skadegörelse av gänget, främst i form av krossade glasrutor. Gärningsmännen lämnar sedan platsen springande för att sedan lämna platsen i personbilar. Vittnen finns till händelsen och det ska även finnas bilder från övervakningskameror på platsen.
Vittnesuppgifter angående händelsen mottages tacksamt via telefonnummer 114 14 eller polisens tipstelefon 020-99 11 99
Rasande skara angrep nattklubb
Tio-femton person gick till angrepp med påkar och stenar mot nattklubben Slagthuset natten till lördag.
Enligt polisens länskommunikationscentral, LKC, började bråket när delar av gänget nekades inträde till nattklubben strax efter klockan tre natten mot lördagen.
En kort ordväxling ledde till knytnävsslag mot en av ordningsvakterna, som lyckades parera. Ytterligare sex – sju män gav sig då på samtliga vakter med stenar och påkar och andra delar från ett avspärrningsstaket.
– Vakterna tog sin tillflykt bakom dörren till entrén. De unga männen angrep dörren och krossade flera fönsterrutor. De tog sig sedan in, men vid den snurrande spärren innanför dörren tog det av någon anledning stopp, säger Calle Persson på LKC.
– Vi har flera vittnen till händelsen och bra signalement på både personer och bilar. Dessutom finns det övervakningsbilder, så det finns gott hopp om att gripa ansvariga, säger Calle Persson.
Ingen människa skadades allvarligt. Gärningsmännen, som flydde från platsen i bilar, är misstänkta för våld mot tjänsteman och skadegörelse.
SDS 2009-05-16
Skånskan 2009-05-16
Bloggen: förhoppningsvis kommer det bilder under dagen.
Fakta
Slagthuset öppnade 1992 till Malmöbornas förtjusning. Förutom klubb som tar ca 2000 pers finns även teater och restaurang samt konferensverksamhet. Klubben är Skandinaviens största.
Våldet har varit närvarande en hel del ggr, inkl. riktigt grova händelser. 2002 förekom skottlossning vilket fick dem att installera larmbågar och tuffare vaktrutiner med öronsnäckor och ständig radiokommunikation. Även övervakningskameror finns.
Hösten 2007 utsattes klubben för ett sprängdåd. En kraftig bomb briserade och förvred entrén med stora mängder glaskross.
De som bland annat misstänktes för det dådet var självaste gänget runt Valdet Kupa, ledaren för K-falangen i det Malmöitiska “gängkriget”. Kupa och nu bomb-dömda (mot åklagare Barbro Jönsson) kompisen Ashkan fick ögonen på sig. Dock blev ingen fälld för dådet.
Över huvud taget har det varit ständiga bråk med kriminella invandrare från Balkan och Mellanöstern. Knivar i mängder har beslagtagit, ett antal skjutvapen, narkotikaförsäljning på toaletterna etc. Men även hedersproblematiken förekommer. Brödrar vaktar sina dansande systrar, som sedan beklagade sig till vakter och andra för påpassningen. Polisen noterade också det.
Polisen att markerade mot nattklubben. Och började ställa krav. -Rensa ut vilka som får komma in.
Polisen har nämligen ett trumfkort. Om de tycker att klubben är för stökig kan det få återverkningar på klubbens utskänkningstillstånd.
Polisen pekade ut kriminella invandrare från Rosengård och Landskrona, att de skulle stoppas helt. Något paret Schmidt vägrade och ansåg att de inte kunde diskriminera pga religions- eller kulturtänket eller var gästerna kommer ifrån även om de är grovt kriminella.
Allt detta fick paret att tröttna. Slagthusets ägare, Claes och Anita Schmidt, bestämde sig därför under vintern att sälja sin verksamhet då de känner sig motarbetade av polisen och andra myndigheter. Nu är klubben såld och till hösten tar ägarna till Luftkastellet (ligger vid Öresundsbrons fäste) över klubben i befintligt skick.
Det ska tilläggas att paret skött klubben exemplariskt och inte minst verkligen gjort allt för att klubben ska vara ett trevligt ställe att festa på. Så ingen skugga ska egentligen falla på paret även om många tycker att det är fel av dem, som hellre släpper in allt och alla.
Komplext problem; oavsett hur paret gör blir det ändå bekymmer. Släpps inte alla Tony Montana-wannabees in, slår dessa sönder entrén och annat i en vendetta. Släpps de in bråkar de ändå om något annat, med andra.
Detta är priset vi får betala för det nya Sverige.
Länkar
Realtid har summerat orsakerna till försäljningen baserat på SDSs artiklar – 2009-01-27
Slagthuset
Ursprungsartikel:
http://politisktinkorrekt.wordpress.com/2009/05/16/malmo-nattklubben-slagthuset-attackerades-av-rasande-mobb-i-natt/
Källa: Politiskt Inkorrekt (Medlem)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar