Åsikterna uttryckta i denna samlingsblogg representerar varje enskild skribent,
och överensstämmer därmed ej nödvändigtvis med samtliga listade skribenter.

tisdag 19 maj 2009

Kokainet flödar in i Sverige Gör en djupanalys för en gångs skull

I en ganska stort uppslagen artikel i SvD står det att kokainet flödar in i landet. Orsakerna till den ökande handeln tas inte upp alls av journalisten Bosse Brink. Tecken på den ökande handeln sägs vara billiga priser och ökande beslag, vilket säkert stämmer i verkligheten också.

Det är enligt artikeln tre grupper som står för införseln av kokain i Sverige. Den ena gruppen är Sydamerikanska nätverk från Colombia och Bolivia. En annan grupp är från Västafrika, främst från Nigeria och Gambia. Den sista gruppen som börja uppträda på den svenska marknaden är från Montenegro. Ett vanligt mönster för införseln är att en person med ursprung i något av exportländerna bosätter sig i Sverige och fungerar som kontakt samt tar hand om den inhemska logistiken. Så här står det i SvD.

Narkotikabrottslighet bygger annars oftast på att mottagare med ursprung i leverantörsländerna och bosatta i Sverige, har en upparbetad logistik och marknad och en relation till avsändarna. Kurirerna är länken mellan konstellationerna och i de flesta fall är det bara de som åker fast.
De sydamerikanska konstellationerna agerar annorlunda. Då finns det en krets som bor och arbetar i Sverige och på ytan lever ett normalt liv utan åthävor och är narkotikabrottslingar vid sidan om. Och de har goda kontakter med kärnområdet i Sydamerika.

Det som framförs i artikeln stämmer säkert och verkar vara byggt på fakta och expertuppgifter. Men vi väntar fortfarande på en analys varför denna ökning kan ha skett så markant och mitt framför ögonen på de svenska myndigheterna. En uppenbar orsak är de alltmer öppna gränserna som gör det mycket lättare att föra in vad som helst till vårt land. Ökade resurser bör skjutas över till tullverksamheten och andra berörda myndigheter såsom polis. En annan fråga är hur dessa narkotikadistributörer i stor skala fått asyl i vårt land? De är ju bosatta här och måste ha fått sitt uppehållstillstånd på något sätt. Är det så att flyktingar som blivit hotade av någon ond regim ofta börjar med narkotikahantering för att bearbeta sina trauman? En tredje punkt är också att vi faktiskt prioriterat ned narkotikabekämpningen i vårt samhälle. Det finns så många andra områden i samhället att lägga resurser och energi på. På sextiotalet och sjuttiotalet hade vi inte alla de andra problem vi har i dag, så då kunde vi koncentrera oss på narkotikabekämpning. Än en gång tvingas vi konstatera att samhällsutvecklingen tenderar att gå bakåt.

Länk SvD


Ursprungsartikel:
http://robsten.blogspot.com/2009/05/kokainet-flodar-in-i-sverige-gor-en.html

Källa: Robsten blog (medlem)

Inga kommentarer: