Åsikterna uttryckta i denna samlingsblogg representerar varje enskild skribent,
och överensstämmer därmed ej nödvändigtvis med samtliga listade skribenter.

tisdag 19 maj 2009

Hedersmord en rättighet

Återigen ett mycket intressant inlägg från Leffes blogg, denna gången om hedersmordens betydelse fär ortodoxa sunniter.

"En intressant inblick i islam psykologi, avdelning mord för äran. Självklart nämns inte den islamiska underbyggnaden av detta fenomen i media, det är mina påpekanden."

Men en handbok i islamisk lag certifierad av Al-Azhar, en pålitlig guide till sunnitiska ortodoxin säger att "repressalier är obligatorisk mot den som dödar en människa helt avsiktligt och utan rätt." Men "föremål för vedergällning" är inte "en far eller mor (eller sina fäder eller mödrar) som dödar sin avkomma eller avkommas avkomma." Varför då tveka om islams inblandning i det hela?

Med andra ord, någon som dödar sitt barn medför ingen rättslig påföljd enligt islamisk lag.

Mordrättegång i Ottawa berättad för Ottawa Citizen. Män hävdar kontroll över kvinnor.

OTTAWA – hedersmord innebär en rensning av vanära som syftar till att återupprätta en familjs ära efter "missbruk" av kvinnliga släktingar, berättade en expert i Ottawas mordrättegång i Hasibullah Sadiqi fallet.
Den handling om rening genom blod vilket "innebär kontroll av kvinnor av manliga familjemedlemmar, säger Shahrzad Mojab, University of Toronto professor som forskat i ämnet.

Jag kan inte detaljerna om morden men rättegången gäller två mord på Sadiqis syster och hennes fästman.
Morden i för sig och hur de hände är inte så relevanta för det jag vill påpeka utan det är synen om dådet.

Mojab vittnade vid rättegången mot Sadiqi, 23, Sadiqi, står nu inför rätta för två av första gradens mord.
Sadiqi hävdar att de dödandet kom som ett resultat av att "ära dödar". Sadiqis ilska över hans syster engagemang, åklagaren försöker bevisa Sadiqi agerande var planerat och avsiktligt.

Sadiqi försvars advokater erkänner att deras klient är ansvarig för dödandet, men förväntas hävda att det var en provokation som kan minska från mord till dråp, om vissa villkor är uppfyllda. Att ens anhörig träffar en som man inte enligt traditionen gillar skulle vara en provokation nog att döda för, helt otroligt.

En familjs respekt är mycket viktigt i traditionella samhällen såsom Afghanistan's, där Sadiqis är från, framhölls det i domstolen. Man försöker ha det som förmildrande, att traditioner gäller över landets lagar där man bor.

Förlorandet av äran kan ske genom allt från en kvinnas utseende, kränkning begreppet blygsamhet, att vägra arrangerade äktenskap, begär skilsmässa eller ha ett förhållande utan tillstånd från familjen.

Metoder för att klara en familjs heder i sådana samhällen varierar från att ersätta en familjemedlem till "handling av rening genom blod".

I många fall har en far eller bror hävdat att dödandet skett av passion och kärlek till kvinnan, men också att kvinnan var tvungen att offras för den större kärleken till familjen och återställa respekten, berättade professor Mojab vidare.

Mojab sa också att traditionella värden som innehas av en invandrare kan vara starkare i det mottagande landet "som ett sätt att bevara den kultur som har lämnat efter sig."
Är man så traditions bunden skall man också veta att straffet i väst följer inte den traditionen man har, inte ännu i alla fall.

Tyvärr så är det detta något som våra politiker här i Europa försöker bevara till invandrarnas förmån, på bekostnad av den inhemska traditionen. Förstår vi inte så skall man utbilda oss i skolan genom media och via lagar, säger man från EU håll."


Mord, en rättighet!, Leffes blogg


Ursprungsartikel:
http://hedersrelateratvald.blogspot.com/2009/05/hedersmord-en-rattighet.html

Källa: Hedersrelaterat våld (importerat inlägg)

Inga kommentarer: