Åsikterna uttryckta i denna samlingsblogg representerar varje enskild skribent,
och överensstämmer därmed ej nödvändigtvis med samtliga listade skribenter.

onsdag 31 december 2008

Liza Marklund JK-anmäls av Elisabeth Hermon

Ursprungsartikel:
http://politisktinkorrekt.wordpress.com/2008/12/30/liza-marklund-jk-anmals-av-elisabeth-hermon/



Elisabeth Hermon gav ut en bok som heter Vingklippt. Där berättar hon hur hennes liv raserades tidigt 90-tal av Liza Marklund, som ju är högaktuell i debatten om Gömda och Asyl egentligen är till stor del romaner och inte dokumentärt, vilket hon och medförfattarinnan “Mia” hävdar. Till det återkommer Bloggen i en längre post i dagarna.

Över till ämnet Elisabeth Hermon:

Vingklippt

Monika Antonsson bloggade i sept 2008:

Elisabeth Hermon kom i våras ut med boken Vingklippt om, hur hon krossades av Liza Marklund på jakt efter ett scoop. Liza Marklund stod själv bakom polis-anmälan mot Elisabeth och satt vid razzian som följde i en bil utanför, medan hennes fotograf klättrade på soptunnorna för att få bästa möjliga bild. I tre dagar skrev Liza Marklund sin påhittade historia över förstasidor och mittuppslag i kvällstidningen. Hon lämnade inte bara ut Elisabeths namn utan även hennes födelsenummer.

Åklagaren kunde emellertid bara konstatera, att det inte fanns någon grund för Liza Marklunds påståenden. En kopia av det skickades direkt till henne för kännedom. Ändå skrev hon både Asyl och Paradiset i vilka hon även fortsättningsvis påstod att Elisabeth Hermon var en bedragare. Paradiset kallas visserligen roman - men Asyl påstås vara sann!

När Vingklippt kom ut i våras, gjorde Medierna i radions P1 ett program om saken. Den mycket medievana Liza Marklund hävdade stålnackat, att hon minsann har bevis för sina anklagelser i en halv meter hög papperstrave på en vind någonstans i Stockholm. Med det lyckades hon ofattbart nog få stopp på mediedrevet. Så fungerar makt.

Jag talade för övrigt med sångerskan Lisa Nilsson härom dagen. Hon spelade Elisabeth i filmen Paradiset, hade hört radioprogrammet och kände sig illa till mods.

- Hade jag vetat det, hade jag nog inte gjort rollen, sa hon. Lena T Hansson, som spelade Mia, gjorde för övrigt en helt fantastiskt porträttlik tolkning.

Söndagen den 21 september skickade jag via Piratförlaget ett mail till Liza Marklund med tolv specifika frågor angående ett antal falsarier i böckerna Gömda och Asyl. Jag gav både henne och Mia möjlighet att gå i svaromål redan i min bok “Mia - Sanningen om Gömda” med deadline den 1 oktober.

I sin senaste krönika i Expressen skriver Liza Marklund om veckan som gick:

Måndag (22/9)
Känner mig skum när jag vaknar, groggy på något sätt. Dagen vinglar sig fram genom marknadsföringsmöten och pr-möten och layoutmöten. Går igenom gamla papper i ett förråd med krypvind i Gamla stan, får nästan ryggskott. Äter middag med två kompisar på Regeringsgatan.
Och så vidare…

Det har säkert inget samband, men jag fick mig ett riktigt gott skratt.
Liza Marklund lär behöva sina papper…”

…………………..

Turerna kring böckerna som kritiserar Liza Marklund fortsätter. Nu JK-anmäler författaren till Vingklippt Liza Marklund för att ha brutit mot källskyddet, skriver Dagens Media.

I fredags stod det klart att JK går vidare med anmälan mot Monica Antonsson, som skrivit en bok som kritiserar Liza Marklunds storsäljare Gömda. Antonsson misstänks för att under arbetet med boken ha brutit mot källskyddet hon lovat Gömdas huvudperson “Mia“, som hon tidigare intervjuat för två veckotidningar under löfte om anonymitet.

Nu JK-anmäler författaren Elisabeth Hermon Liza Marklund. Hermon är medförfattare till boken Vingklippt som kom tidigare i år och kritiserar Liza Marklunds journalistik kring stiftelsen Trossen. Elisabeth Hermon anklagar Marklund för att ha röjt hennes identitet för pseudonymen Mia Eriksson samt för Expressen som 1992 publicerade hennes foto, fulla namn, adress och personnummer.

Vingklippt är precis som Monica Antonssons bok Mia - Sanningen om Gömda utgiven på förlaget Blue Media.

9m5pc1gu93x38moizew0zm19f88zky1

JK-anmälan:

“Stockholm den 22 december 2008

Till Justitiekanslern

Anmälan om brott mot tystnadsplikt och källskydd

Jag har vid några tillfällen under 1992 talat med journalisten Liza Marklund. Jag hade då skyddad identitet eftersom jag tidigare utsatts för hot och misshandel. Dessutom var jag föreståndare för stiftelsen Trossen, där kvinnor med behov av skyddad identitet bodde och var därför även av den orsaken tvungen att ha skyddade personuppgifter, för att inte våra klienter skulle kunna spåras via mig genom mitt arbete.

Under samtalen med Liza Marklund påtalade jag tydligt vikten av att inte min identitet fick röjas om hon skulle skriva om mig och stiftelsen Trossen.

Jag har belägg för att Liza Marklund röjde min identitet för flera personer knutna till "Bortrövade barns förening" och till pseudonymen Mia Eriksson under 1992. Dessutom röjde hon mig för redaktionen på tidningen Expressen som – med eller utan Liza Marklunds vetskap – publicerade mitt foto, fulla namn, adress och till och med personnummer i tidningen Expressen. Adressen till stiftelsen Trossen röjdes också, med katastrofala följder. Stiftelsen fick omedelbart läggas ner och verksamheten gick i konkurs. Jag hade under lång tid svårt att röra mig ute eftersom många kände igen mig och trodde på det som skrivits. Jag utsattes för en mängd hotelser och trakasserier som ledde till ett psykiskt sammanbrott. Till följd av det som hände lider jag av långt framskriden PTSD, posttraumatiskt stressyndrom.

Än idag fortsätter trakasserierna. Jag får bl.a. hotfulla telefonsamtal och kommentarer när jag rör mig ute, jag blir särbehandlad, inte trodd och kränkande bemött hos försäkringskassan m.fl. myndigheter och i sjukvården, trots att jag sedan många år är friad från alla anklagelser om påstådda bedrägerier som riktades mot mig av Liza Marklund.

Allt detta finns beskrivet i böckerna "Vingklippt – Den sanna historien om stiftelsen Paradiset" och "Mia – Sanningen om Gömda", utgivna på förlaget Blue Publishing.

Att jag kommer med denna anmälan idag beror på två saker: Jag har tidigare inte varit medveten om att denna möjlighet finns. Dessutom har Mia Eriksson den 10 december anmält Monica Antonsson, författaren till boken "Mia – Sanningen om Gömda" för brott mot tystnadsplikt och källskydd, och JK har den 19 december beslutat att en förundersökning ska inledas mot Monica Antonsson. Jag anser att detta ärende har klara kopplingar till mitt fall. Brottet mot mig var en av anledningarna till att boken "Mia – Sanningen om Gömda" skrevs.

Jag har förstått att preskriptionstiden normalt är två år för brott mot källskydd, men vill ända pröva om JK kan ta upp ärendet på grund av kopplingarna till nämnda ärende och eftersom jag än idag trakasseras och lider av följderna av att min identitet röjdes.”

Med vänliga hälsningar,

Elisabeth Hermon

Faxat 21 december

……………….

1993 avskrev åklagaren polisanmälan mot Elisabeth Hermon

elisabethc385klagarensbrev

      



Källa: Politiskt Inkorrekt (Medlem)

Inga kommentarer: