Åsikterna uttryckta i denna samlingsblogg representerar varje enskild skribent,
och överensstämmer därmed ej nödvändigtvis med samtliga listade skribenter.

tisdag 27 maj 2008

"Why can´t you guys...?"

Ursprungsartikel:
http://advodia.blogspot.com/2008/05/why-cant-you-guys.html

[2008-04-?]

I en helsidesannons som publicerades i de stora dagstidningarna för en tid sedan bad Systembolaget oss att tänka oss in i en situation där "en utländsk besökare" ställer frågan "Why can´t you guys buy wine at the supermarket?". Systembolaget gav oss sedan argument att bemöta den okunnige utlänningens undran med, i form av en undersökning som uppges visa att ett avskaffat alkoholmonopol skulle leda till minst 1.600 fler dödsfall och 14.000 fler misshandelsfall om året.

Till att börja med kan man här givetvis ifrågasätta det riktiga i att Systembolaget alls lägger offentliga pengar på denna typ av kampanjer, där det underliggande syftet är att propagera för den egna existensen istället för att överlåta den frågan åt mer neutrala opinionsbildare och de folkvalda. Man kan också ställa sig frågande till vad som egentligen vore så hemskt med den förutspådda ökningen av döds- och misshandelsfall - i ljuset av att ett totalförbud mot alkohol skulle påverka statistiken så oändligt mycket mer i motsatt riktning. Varför är alla dessa tiotusentals eller rent av hundratusentals alkoholrelaterade dödsfall och våldsbrott vi redan har acceptabla medan en marginell ökning ses som en vederstygglighet?

Min omedelbara reaktion på annonsen är dock beundran inför hur smart den är. Mannen på bilden (som man förstår är den som ställer frågan) är nämligen inte vilken "utländsk besökare" som helst, utan han har en tydlig nationell identitet. Det som avslöjar honom är dels ordvalet ("you guys"), dels den keps han bär med bokstäverna "NY" för New York. Han är alltså amerikan. Vissa skulle säkert också säga att själva ansiktet med dess fåraktiga uppsyn liksom det stillösa klädvalet bidrar till den identifieringen. Och varför har man då valt att låta just en amerikan ställa sig frågande inför det svenska alkoholmonopolet? Varför inte en mer typisk tysk turist, eller en turist som bara är just turist och inte möjlig att knyta till en viss nation?

Jag är helt övertygad om att man i annonsen medvetet inte bara velat ställa Systembolaget mot fri alkoholförsäljning, utan att man i en undertext också velat kontrastera svenskt förnuft och svensk ansvarsfullhet mot vad som av många upplevs vara en amerikansk frihetsfundamentalism och brist på ansvar för medborgarnas välfärd. Med andra ord har man velat göra Systembolaget till en integrerad del av det modernt svenska - genom att associera ifrågasättandet till Sveriges motsats i dagens västvärld, till ett USA som under George W Bush inte direkt är populärt hos gemene man. Det är antiamerikanism som propagandavapen.

Smart, som sagt. Men kanske inte helt smakfullt.

-


Källa: Advodia (importerad blogg)

Inga kommentarer: