Åsikterna uttryckta i denna samlingsblogg representerar varje enskild skribent,
och överensstämmer därmed ej nödvändigtvis med samtliga listade skribenter.

fredag 3 september 2010

Jag har inte slutat skriva Jag har bara bytt arena

Den senaste tiden har jag valt att rikta in mitt fokus på den debatt som sker på Flashback.
Där når jag dessutom ut till betydligt fler människor än genom denna ganska småskaliga blogg. Och trots att så många som ca 45 % av Flashbacks användare röstar på SD så pågår där allt jämt en debatt.

Men misströsta inte (ni få som läser denna blogg). Jag tänker skriva texter även här.
Det finns vissa saker som bara måste ut på bloggen: texter om den Svenska demokraturen och skammen som omringar SD-röstandet exempelvis.
Utöver det ska jag försöka skriva något om SD:s våldtäktsundersökning och deras uppmärksammade reklamfilm.

Och allt detta måste alltså hinnas med innan den 19: e. Och SAMTIDIGT ska jag försöka spendera all annan ledig tid med att debattera på Flashback med dom 55 % av användarna som ännu inte förstått att SD är det enda valet i detta valfuskets val.

För jodå, valfusket har redan startat. Det kommer bara att bli värre och värre, med kulminering den 19: e naturligtvis.



Så fram med kameror och dokumentera om ni ser några oegentligheter. SD: s valsedlar ska finnas utlagda i alla vallokaler, så även blanka röster och dom riksdagspartiernas. –Konfrontera och anmäl om så behövs.

Sedan hoppas jag innerligt att vi med start från nästa val upphör med detta korkade valsedelsystem. Det uppenbara problemet är förstås att någon gömmer/slänger valsedlar, men det finns naturligtvis andra problem, som att anonymiteten urholkas om man är många som trängs vid bordet när man ska ta sina valsedlar (man kan ju ta sedlar från flera partier förstås, men man vill ju heller inte stå där och plocka i all evighet när andra vill fram och ta sina röster). Ett tredje problem är slöseriet på papper. Om vi ens behöver ha omröstning på papper så vore det mycket bättre om vi införde samma system som det man har i Danmark: dvs man får ETT avlångt papper där i stort sett alla valbara partier står uppradade.
Sedan kryssar man helt enkelt i det alternativ som man vill rösta på och lägger lappen i kuvertet.
Jag skulle gissa på att det är en lösning som dessutom skulle vara betydligt mer kostnadseffektivt?

En form av lagligt valfusk är för övrigt det som Socialdemokraterna bedriver i invandrartäta förorter just nu. Där har man valskola för invandrare som är förstagångsväljare. Man visar HUR man röstar, och framför allt VEM man ska rösta på. Det är naturligtvis inget tvång, men när Mona kommer dit och förklarar att Fredrik är "a very bad man" och viftar med pekfingret som Babu i Seinfeld så är det naturligtvis många som har svårt att värja sig.

Annars är jag helt för Valskola, men att man ens kan tänka tanken att lära ut hur man röstar under partiflagg är för mig helt obegripligt.
Jag skulle till och med vilja gå så långt att säga att det borde vara förbjudet.
Man kan väl lära folk hur man röstar och sedan ge dom partimaterial som är framtagen på lättbegriplig svenska från samtliga större partier. Men man måste låta folk själva få bestämma.

Det finns väl naturligtvis dom som vill jämföra Socialdemokraternas agerande med ett vanligt valmöte, men för mig är valmöte och valskola två oförenliga saker.

Ca 1 minut in kan ni se reportaget:
http://svtplay.se/v/2129219/tvarsnytt/1_9_22_15

Socialdemokraterna är dock inte ensamma om att låta invandrare agera bönder i ett politiskt spel. Även moderater har spelat det spelet: med köpta röster.

Det känns som om jag får återkomma till det här ämnet i en längre text om statusen på den svenska demokratin (eller är det kanske en demokratur vi lever i?).

Ursprungsartikel
Källa: Inget val (importerat inlägg)

Inga kommentarer: