Snart orkar jag inte längre. Så känns det idag. Medias offensiv om påstått kvinnoförtryck bara fortsätter, och kommer som våg efter våg efter våg med havets kraft. Idag domineras DN:s framsida i papperstidningen helt av påstått kvinnoförtryck. De två största nyheterna. “Kvinna i valberedning ger jämlikare styrelse“, är huvudnyheten, och “Krav på mer resurser till flicksporter” är andranyheten (hittade tyvärr ingen länk).
Det är inte fel att skriva om orättvisa underlägen för kvinnor och flickor, när sådana verkligen finns. Det är däremot två saker som är fel:
1. Kvinnors och flickors underläge överdrivs, alternativt fabuleras (hittas på), väldigt ofta.
2. Mäns och pojkars underläge tillmäts inte tillnärmelsevis samma nyhetsvärde av media.
Det är helt enkelt så att media letar kvinnoförtryck. Med ljus och lykta. Suck.
Varför skrivs det så lite om pappors enorma underläge i vårdnadstvister, att kvinnor får lägre straff för samma brott, att flest män blir utslagna och blir uteliggare, att flest pojkar begår självmord, att flest män blir misshandlade och mördade, att högskolan håller på att tas över av kvinnor, att män lever fyra år kortare, att prostatacancer fortsätter att skörda mängder med dödsoffer (betydligt fler än bröstcancer), att…?
Ursprungsartikel:
http://genusnytt.wordpress.com/2009/05/15/hjalp-jag-orkar-inte/
Källa: GenusNytt (importerat inlägg)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar