Åsikterna uttryckta i denna samlingsblogg representerar varje enskild skribent,
och överensstämmer därmed ej nödvändigtvis med samtliga listade skribenter.

fredag 1 maj 2009

Badhuset gratis - för kvinnor


Visst är det bra att vi är snälla mot kvinnor. Vem vill inte vara gentleman? Nu ska Grästorps kommun vara riktigt snälla. Den 6 maj kl 18-19 är det gratis inträde för kvinnor på kommunens badhus. Och män då, tvingas de betala? Nej, de är portförbjudna. De får inte bada alls.

“Integrationsenheten bjuder på badkostnaden”, skriver kommunen hurtigt på sin sajt (här). Det tror jag som jag vill på. Jag skulle vilja se de där politiskt korrekta tjänstemännen sitta på rad på mötet och var och en plocka upp sin plånbok…

Jag tror jag ska anmäla det här till Diskrimineringsombudsmannen. Det kan ju inte vara rimligt att kommunala resurser subventionerar det ena könet. Anmäl gärna till DO du också, det är ju bara en fördel om det kommer flera anmälningar. Nu verkar det vara så att man måste SJÄLV ha blivit diskriminerad för att få anmäla, så jag får väl vänta till dagen efter och låtsas att jag hade vägarna förbi och tänkte bada där men blev stoppad i dörren.

Om du har frågor om Grästorps kommuns genlemannamässighet kan du ringa Majda Bunoza på telefon 0514-582 21. Jag har inte hennes epost, men jag vet att epost till kommunens fritidsansvariga Victoria Hallqvist är victoria.hallqvist@grastorp.se. Jag har just mejlat henne ett ifrågasättande mejl.

För övrigt skriver Aftonbladets kvinnosida Wendela en artikel om att pojkar klarar sig sämre betygsmässigt än flickor i skolan, och att det varit så sedan 1960-talet, och att det innebär att kvinnor håller på att ta över högskolan (här). Ingen åtgärd föreslås, situationen bara konstateras. Jag undrar hur det varit med den saken om könens situation varit den omvända…




Ursprungsartikel:
http://genusnytt.wordpress.com/2009/04/28/badhuset-gratis-for-kvinnor/

Källa: GenusNytt (importerat inlägg)

Inga kommentarer: