Åsikterna uttryckta i denna samlingsblogg representerar varje enskild skribent,
och överensstämmer därmed ej nödvändigtvis med samtliga listade skribenter.

söndag 15 februari 2009

Svenska medier tiger om Wildersskandalen

Ursprungsartikel:
http://everykindapeople.blogspot.com/2009/02/svenska-medier-tiger-om.html


Gjorde ett "googletest" alldeles nyss. Jag blev nyfiken på hur svensk fulmedia/mainstreammedia hanterat den extremt viktiga och omskakande händelsen att den nederländska islamkritikern Geert Wilders som EU-medborgare nekats inresa i ett annat EU-land, pga hot från islamister. Islamska intressen har alltså direkt och öppet styrt den europeiska politiken mot mindre öppenhet, censur, diskriminering och trakasserier. Läs mera om saken här på EKP här och här.

Jag googlade alltså på orden Wilders Storbritannien (ca kl 13:32) som väl är bland de mest allmänt och brett valda ord man kan tänka sig om man vill söka info på webben.

Som referens googlade jag en meningslös bagatell Blondinbella åtalas (ca kl 13:33) för info om det senaste då det gäller blondinens fruktansvärda brott mot mänskligh... förlåt, brott mot marknadsföringslagarna.


Då det gäller Wilders Storbritannien fick jag på sidan 1 ("Sök: webben" ikryssad) upp följande träffar:

blogg
blogg
blogg
Nyheter24.se
SVERIGES RADIO
sdkuriren (knappast en del av etablerad mainstreammedia)
blogg
blogg
knuff.se (bloggportal)
finlandssvensk media


Då jag googlade Blondinbella åtalas fick jag på sidan 1 ("Sök: webben" ikryssad) upp följande träffar:

DAGENS NYHETER
NORRLÄNDSKA SOCIALDEMOKRATEN
blogg
HELSINGBORGS DAGBLAD
SMÅLANDSPOSTEN
SUNDSVALLS TIDNING
BLEKINGE LÄNS TIDNING (länken död)
EXPRESSEN
NORRBOTTENSKURIREN
blogg


Det verkar alltså vara så att svensk mainstreammediamedia/fulmedia har en attityd som kan liknas vid den livscoachen har - fokusera på det roliga (Blondinbella, hur kul hon nu är?), och ignorera det tråkiga (dina barnbarn kommer kanske att leva i ett islamiserat Europa). Heja heja!

Man kan förvisso inte dra alltför långtgående slutsatser av denna lilla ovetenskapliga undersökning. Kanske är bloggarna inte intresserade av Blondinbella (fast jag har fått intrycket att det är tvärt om), kanske är fulmedia överdrivet intresserade av henne (verkar mera troligt?).
Se undersökningen som ett tips, något att hålla i bakhuvudet då man skannar nyhetsflödet.
För övrigt tycker jag att Blondinbella och Geert Wilders är ganska lika varandra!




Källa: Every Kinda People (gästinlägg)

Inga kommentarer: