Åsikterna uttryckta i denna samlingsblogg representerar varje enskild skribent,
och överensstämmer därmed ej nödvändigtvis med samtliga listade skribenter.

fredag 31 oktober 2008

Autentisk asylintervju på Migrationsverket

Ursprungsartikel:
http://meritwager.wordpress.com/2008/10/29/autentisk-asylintervju-pa-migrationsverket/



Följande autentiska, ord för ord-nedtecknade asylintervju har skickats av en migga. Kommentarer överflödiga.

Interjvu med en asylsökande som påstår sig vara från Somalia

- Talar du somaliska?
- Nej, bara arabiska.
- Varför talar du inte somaliska?
- För att jag flyttade till arablandet när jag var ett år gammal.
- Men enligt din asylberättelse från biträdet har du flytt från arablandet därför att du aldrig accepterades där, inte fick gå i skola och inte fick jobba, utan du bodde med illegala somaliska flyktingar ända till du kom hit. Därför har jag lite svårt att förstå att du inte talar somaliska .
- Mina föräldrar sa till mig att jag måste tala arabiska från början. För att smälta in.
- Smälta in var? Jag förstår inte. Du har sagt att du enbart bodde med somalier.
- Det stämmer. Men mina föräldrar tyckte ändå att jag skulle börja prata arabiska.
- Kunde de arabiska?
- Nej
- Hur lärde du dig arabiska då?
- Det var i moskéer…
- Men helt oavsett om du gick i moskén och lärde arabiska där, hur pratade du med dina föräldrar under alla dessa år? Varför kan du ingen somaliska alls idag?
- Jag minns inte, jag känner mig stressad just nu, men det kan hända att även min mor talade arabiska med mig.
- Varför skulle hon ha gjort det, du har ju sagt att hon var somaliska och dessutom analfabet.
- Det är en bra fråga, jag vet inte så mycket om henne faktiskt.
- Lever hon?
- Ja, hon lever.
- Eftersom du inte lämnat in några id-handlingar föreslår jag att du kontaktar din mor som kan skicka dig ditt födelsebevis och sina egna handlingar, från Somalia. Den tiden hon lämnade Somalia fanns det faktiskt myndigheter där och din mor bör ha haft handlingarna med sig när hon flyttade till arablandet.
- Men nu är det så att hon kanske har flyttat igen, jag får ingen kontakt med henne i alla fall. Kanske har hon flyttat tillbaka till Somalia.
- Låt mig påpeka att du inte ser ut som en somalier.
- Vad vet du om det?
- Förmodligen ingenting, men om du nu är somalier bör du åtmistone kunna säga vilken klan du tillhör.
- Jag vet inte vad du menar.
- Kom klanfrågan aldrig på tal när du bodde med dessa somalier?
- Kanske någon gång, men eftersom jag inte kunde somaliska förstod jag ingenting.
- Låt mig avslutningsvis påpeka att det verkar väldigt konstigt att tro att du är somalier, du som bott hela ditt liv, trettio år nu, i ett arabland och enbart med somalier, där du har aldrig gått i skolan eller haft ett jobb, enbart talar arabiska, dessutom på modersmålsnivå och nästan på akademisk nivå (enligt språkanalysen) och sedan saknar du helt afrikanska drag.
- Men jag är från Somalia! Bevisa motsatsen!
- Migrationsverket ska inte bevisa något här, utan det är du som ska bevisa.

Detta är bara ett litet smakprov på vad vi på Migrationsverket har att göra med.

      



Källa: Merith Wager (gästinlägg)

Inga kommentarer: