Åsikterna uttryckta i denna samlingsblogg representerar varje enskild skribent,
och överensstämmer därmed ej nödvändigtvis med samtliga listade skribenter.

tisdag 29 juli 2008

Romer och badvakter

Ursprungsartikel:
http://advodia.blogspot.com/2008/07/romer-och-badvakter.html


Så visade det sig då att rapporteringen om hur det gick till på den där italienska badstranden där de två romska flickorna drunknade inte hade så värst mycket med sanningen att göra. Folk hade visst försökt hjälpa till och många hade lämnat stranden efter det inträffade. Men jag kan inte direkt påstå att jag är förvånad över att nyheten från början omstöptes för att passa ihop med bilden av allt mer rasistiska italienare. De politiskt korrekta har tros allt gång på gång visat att det där med sanning, det håller man inte så hårt på. Alla medel är tillåtna i kampen för det rätta, typ. (Se på alla som gärna medger att Naomi Klein och Michael Moore ljuger men ändå hyllar dem!)

Faktum är annars att jag inte varit beredd att stämpla italienarna på den där stranden som rasister även om det varit sant att ingen försökt ingripa. För är det så säkert att folk varit mer benägna att ingripa om det varit vanliga italienska flickor det varit frågan om? Jag är inte helt övertygad om den saken. Folk i allmänhet tenderar helt enkelt att avstå från ingripanden i situationer där det antingen kan antas vara någon annan som gör det ("som har det till uppgift") eller där det finns den minsta risk att själv komma till skada.

Jag tänkte på detta då jag i dagens Norrköpings Tidningar (jo, tidningen heter faktiskt så, i pluralis) läste om en badvakt som blivit misshandlad av ett ungdomsgäng. Det skedde inför 800 badgäster, av vilka inte en enda ingrep. Och ja, badvakten var svensk.


Läs mer:
http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=3997281

-


Källa: Advodia (importerad blogg)

Inga kommentarer: