Åsikterna uttryckta i denna samlingsblogg representerar varje enskild skribent,
och överensstämmer därmed ej nödvändigtvis med samtliga listade skribenter.

lördag 25 september 2010

Svensk bank tar ställning mot Sverigedemokraterna

- Jag vill att vi ska kunna verka och utvecklas i ett öppet, demokratiskt samhälle. Av den anledningen vill jag inte se Sverigedemokraterna i riksdagen efter söndag. Detta är en fråga om samhällsansvar, inte partipolitik.

Orden kommer från värdepappersgiganten Nordnet Bank’s VD Carl-Viggo Östlund. Tillsammans med två till i ledningsgruppen fattades därför beslut om att samla in pengar till ”Ungdom mot rasism” samt tidningen Expo. För varje ny ”follower” de lyckas få på sitt Twitter-flöde skänks en summa pengar till respektive organisation.

På Östlunds Twitter-flöde kan man se hur han löpande kommenterat utgången av riksdagsvalet. Sverigedemokraterna kallar han rasister och Vänsterpartiledaren Lars Ohlys reaktion mot Sverigedemokraternas intåg hyllas oförblommat. Reaktionerna på att banken dels engagerar sig politiskt, dels uttrycker stöd för diverse politiska vänsterorganisationer har inte låtit vänta på sig. Ett flertal kunder låter hälsa att de nu lämnar banken.

”Tack ska du ha! Nu måste jag söka en ny mäklare.”, ”Idag flyttar jag min depå. Tack o adjö.”, ”Jag avslutar med omedelbar verkan mitt månadssparande.”. Citaten är bara ett urval av alla de kommentarer som kunder gjort angående Östlunds politiska utspel.

Trots sitt försvar av mångkulturen har Östlund själv valt att köpa sig en bostadsrätt på det etniskt segregerade Östermalm i Stockholm. Nordnetkoncernen omsatte drygt 1,1 miljard kronor 2009.



Ursprungsartikel
Källa: Fria Tider (importerat inlägg)

Inga kommentarer: