Åsikterna uttryckta i denna samlingsblogg representerar varje enskild skribent,
och överensstämmer därmed ej nödvändigtvis med samtliga listade skribenter.

fredag 10 september 2010

Något är ruttet i kungadömet Sverige

Sverige blir bara märkligare och märkligare, avviker allt mer från andra länder och blir allt mer unikt, på ett negativt sätt. En man som för två år sedan skrev en mening som jämförde islam med olika ideologier jagades av media så att hans liv slogs i spillror. Alltså enbart för en enda mening, skriven för två år sedan på hans egen, personliga blogg. Människor i Sverige lever ett helt annat liv än i de fria, omgivande grannländerna, men de förstår inte det eftersom deras referensramar är enbart svenska och de inte visar särskilt mycket intresse för sina grannländer, t.ex.

I Sverige hyllas och göds kränkthets- och diskrimineringsindustrin. Här gäller inte åsikts- och yttrandefriheten så som den gör i många andra länder, inte minst i övriga Norden. Den finns på papperet, i grundlagen, men inte  det vanliga livet.

I Aftonbladet berättas om en annan man som nu också får sitt liv sönderslaget för – ingenting. Alltså något som man knappast skulle lyfta på ögonbrynen åt, än mindre polisanmäla, i t.ex. de andra nordiska länderna (eller andra västländer överhuvudtaget). Läs om det i artikeln Politiker utreds – för sexuellt ofredande i Aftonbladet. Sjukt, sjukt, sjukt!

Så här skriver en finländare som, liksom jag, är både förvånad och förfärad över den sjuka utvecklingen i Sverige:

I Aftonbladet berättas idag om en lärare, tillika politiker, som anmälts för sexuellt ofredande. Varför? Ja, därför att han skyndade sig från bastun i en simhall för att påminna sina elever om att de inte skulle lämna kvar sina värdesaker i en hink, som någon av dem hade gjort, vilket han fick höra i bastun. Han skylde sig med en hink när han ropade ut sitt budskap vid  simhallsdörren.

Vilka var det då som anmälde honom? Var det personalen i simhallen? Nej. Var det vilt främmande kvinnor som badade där och såg en karl stå där vid dörren, endast iförd i en hink  som täckte hans ädlare delar. Nej. Det var elevernas föräldrar som anmälde detta, ”sexuella ofredande”!!!

Jag måste skatta mig lycklig för att jag sluppit detta. I Finland har vi alltid badat bastu, helt nakna allihopa, gammal som ung. Hemma går jag ofta naken, men tänk om någon ser mig från sitt fönster? Har jag gjort mig skyldig till sexuellt ofredande då?

En gång var jag hos en väninna som skulle visa sin nyköpta matta för mig. Medan vi tittade på mattan kom hennes make ut från duschen, helt naken. Han visste inte att hustrun hade besök. Kunde jag ha anmält honom då? Om mina barn drar hem kompisar som råkar se mig naken, kan de anmäla mig?

Vilket trams! Varför är nakenheten kopplad till sexualitet i Sverige? Så är det inte i Finland, i alla fall var det inte så när jag växte upp där, i de kretsar jag växte upp. Jag såg min far naken varje bastukväll, jag såg min mor och min mormor naken, mina kusiner också. Till råga på allt, när jag tog studenten så åkte hela min klass till vår klasslärarinnas sommarstuga där vi bastade och badade nakna.

Det sjuka i historien om mannen med hinken är inte att han steg ut och ropade till sina elever, det sjuka är att barnens föräldrar – i stället för att tacka honom för att han varnade deras barn – anmälde honom för ”sexuellt ofredande”. Jag har ställt frågan många gånger förr och upprepar den igen: Vad är det här för land? Ett land av angivare, anmälare, kränkta, diskriminerade. Ett land där man kan få sitt liv förstört för något man skrivit för flera år sedan i en enda mening på sin blogg och där man kan polisanmälas för att man försökt varna någon och inte hunnit klä på sig när man kommer från bastu.




Ursprungsartikel
Källa: Merith Wager (importerat inlägg)

Inga kommentarer: