Åsikterna uttryckta i denna samlingsblogg representerar varje enskild skribent,
och överensstämmer därmed ej nödvändigtvis med samtliga listade skribenter.

måndag 9 augusti 2010

Kommunist i rävsax efter SD-bråk

Den kommunistiske trubaduren Mikael Wiehe har funderat på att stämma Sverigedemokraterna.

- Men jag har inte lust att ge dem någon extra uppmärksamhet så här före valet. Det gäller att inte låta sig ryckas med av ilskan, det gynnar varken mig eller min låt, säger Mikael Wiehe till Expressen.

Originalet handlar om en liten flicka som desperat försöker rädda en skadad kråka som är på väg att dö, men i SD:s version är det istället det döende Sverige som ska räddas.

SD:s trubadur Linus Bylund, som även komponerat partisången ”Blåsippans väg”, har skrivit om tredje versen i låten och lagt till meningar som ”vårt land är en skadskjuten kråka” och ”vi vet att det är vi som har svar”.

Rader ur originalet:

För mitt hopp är en skadeskjuten kråka
och jag är ett springande barn
som tror det finns någon som kan hjälpa mig än
som tror det finns nån som har svar

O jag springer med bultande hjärta
jag springer på taniga ben
O jag bönar och ber, fast jag egentligen vet
att det redan är alldeles för sent

Mikael Wiehes ”Flickan och kråkan” låter såhär:



Ursprungsartikel
Källa: Fria Tider (importerat inlägg)

Inga kommentarer: