Åsikterna uttryckta i denna samlingsblogg representerar varje enskild skribent,
och överensstämmer därmed ej nödvändigtvis med samtliga listade skribenter.

tisdag 24 augusti 2010

Insändare: Att vara en Sverigedemokrat och leva i Sverige 2010

[INSÄNDARE] Som Sverigedemokrat får man utstå ganska mycket skit, om jag ska vara rak och ärlig. Det är kanske inte så konstigt tycker många av er, som själva inte är Sverigedemokrater. Hela det här inlägget bottnar i den mängd människor som funnits i mitt liv under hela min uppväxt, som numera inte vill veta av mig. Det är en handfull mängd människor som jag växt upp med och som jag alltid hyst stor respekt för. Med det sagt tänkte jag göra ett inlägg om detta, och klargöra några saker.

Det första jag tänkte ta upp är den självklara punkten, som många av er läsare redan räknat ut. Det så kallade rasistkortet. Det första frågan jag ställer mig själv är; tror folk, som dessutom känner mig väl, att jag är så förbannat korkad att jag ställer upp officiellt för ett parti med rasistisk agenda? Tror folk att jag är så dum att jag står på gator och torg, och öppet stödjer en politik som är rasistisk? Tror folk att jag har en dödslängtan? Givetvis faller dessa frågor på sin egen orimlighet. Jag är inte rasist och jag är absolut inte korkad.

Vad är det folk kopplar med rasism? Rent generellt så har människor en syn om att vi vill stoppa invandringen och att vi vill skicka ut alla som kommit hit. Är detta något jag personligen stödjer? Absolut inte. Är detta något Sverigedemokraterna står bakom? Jag ber er återkoppla ditt mitt svar i meningen innan. Men vad är det då som vi vill med vår flyktingpolitik, för uppenbarligen är det något vi vill som de andra partierna inte vill?

Vi vill hjälpa fler människor än vad riksdagspartierna idag vill. Har jag grund för detta påstående? Absolut. Idag tar Sverige emot mer människor än vad vår ekonomi klarar av. Det stora problemet är att, med stöd av migrationsverket, att bara knappa 10 procent är flyktingar enligt Genèvekonventionen. Det vi menar med vår politik att vi bör strypa flödet som har uppenbara skäl inte är flyktingar, utan helt enkelt har köpt sig en biljett till Sverige för att det är lätt att få bidrag (vilket inte är någon hemlighet, det talas öppet om detta utanför Sveriges gränser). Med denna reglering gjord vill vi tredubbla vårt bistånd till UNHCR, som är FN:s flyktingorgan med över 20 miljoner människor i nöd. Är det verkligen vi som för en rasistisk och inhuman politik som motsätter oss den särbehandling som görs på människor idag, utan uppenbara behov, och samtidigt låter människor mitt i helvetet stå utan hjälp?

Med risken för att det blev en aning politiskt sätter jag stopp på det politiska babblet och ställer mig återigen frågan, är jag rasist? Menar folk rent generellt att jag och det parti jag representerar, faktiskt är ute efter att blunda för det helvete många människor upplever utanför Sveriges gränser? Det är upp till betraktarens ögon att avgöra det, självklart, men jag ber er återigen återkoppla till förra stycket..

Jag undrar, för varje dag som faktiskt går. Vad hade jag gjort om min kompis jag växt upp med gått med i ett parti jag, så vitt jag vet och på grund av medias patetiska uppmålning om partiet, gett mig för uppfattning? Jag hade självklart gått in och läst på om detta parti och skapat mig en ny uppfattning, för den människan jag känner är en god och vänlig person.

Varför sitter jag då idag, fem vänner fattigare än för ett år sedan?

För uppenbarligen är jag en korkad individ, vars vänskap inte är värd att bemöda sig lite efterforskning på partiets hemsida.

Henrik Gustafsson

Sverigedemokraterna



Ursprungsartikel
Källa: Fria Nyheter (importerat inlägg)

Inga kommentarer: