Åsikterna uttryckta i denna samlingsblogg representerar varje enskild skribent,
och överensstämmer därmed ej nödvändigtvis med samtliga listade skribenter.

söndag 5 september 2010

Dags för Byggnads att vakna upp alla medlemmar inte röda

INSÄNDARE Att dom flesta, för att inte säga alla, fackförbund runt om vårt avlånga land har sina sympatier ute på vänsterkanten är väl knappast en hemlighet. Men det senaste tilltaget från Svenska Byggnadsarbetareförbundet – Byggnads, är nog det mest osmakliga man sett hittills.

Byggnads har genom ett massutskick till samtliga medlemmar, helsidor i sin egen tidning Byggnadsarbetaren och även annonser i bland annat Aftonbladet försökt övertyga sina medlemmar att en röst på sossarna är den rätta vägen. Eftersom både jag och min far på ett eller annat sätt är verksamma inom byggbranschen så har vi drabbats av denna politiska propaganda. Det mals på om hur viktigt det är att rösta bort den sittande regeringen, om hur mycket bättre det kommer bli med en rödgrönt styre och vilket ansvar man har att medverka till att detta blir verklighet.

Därför tycker jag det är hög tid att Byggnads börjar inse att långt ifrån alla deras medlemmar säljer sig så billigt att man går på den där smörjan man försöker injicera dem med. Så här i valtider så är ju självklart valet ett hett diskussionsämne överallt i Sverige, hemma vid köksborden och ute på arbetsplatserna. Den sagobilden som Byggnads målar upp att alla svenska byggjobbare skulle vara socialdemokrater och förlita sig på fantasi-visioner som "möjligheternas land" osv tycker jag är ytterst oseriös.

Jag vågar tvärtom påstå att snacket i en arbetarbod på ett bygge inte direkt handlar om hur viktigt det är med en rödgrön regering eller hur bra Mona Sahlin skulle vara som svensk statsminister. Min egen erfarenhet av Byggnadsmedlemmars partisympatier är att dom flesta tänker rösta på något av dom borgerliga partierna, eller rent av Sverigedemokraterna. Även om endel av de rödgröna alternativen kanske känns tilltalande för vissa har i alla fall dom flesta insett att Mona Sahlin inte är det ansikte vi svenskar vill ha utåt.

Så det kanske är dags för höjdarna inom Byggnads att komma ut ur bubblan och få se hur verkligheten ser ut ute bland sina medlemmar. Att dom själva är genomröda är ingen tvekan om, det räcker att slå upp senaste numret av Byggnadsarbetaren för att skåda flertalet ledarskribenter som propagerar om hur viktigt det är att vi "tillsammans" röstar bort alliansen och röstar in de rödgröna. Detta tillsammans med egna helsideannonser som menar att nu jävlar i havet, den 19 september ska vi få en röd regering igen.

Men samtidigt finns det också ett antal insändare från arga medlemmar som tar tydligt avstånd från detta tänkande. Ett utdrag ur en av insändarna:

Jag ser inte något problem med facket som en motpart till arbetsgivarna, men jag kan inte fatta att det ska vara så svårt att komma med nya idéer som ung. Om man som jag är mer blå så ska det inte spela någon roll, alla i byggnads är inte röda. Jag ville in i organisationen men eftersom jag inte tycker som de "äldre" fick jag känna mig som en jude i nazist-Tyskland – sorgligt, men sant.

Här får jag alltså mina egna erfarenheter bekräftade, långt ifrån alla inom Byggnads är röda och många mår liksom jag dåligt av att behöva översköljas av sosse-propaganda från facket.

Min far är snart pensionär, han har jobbat inom byggbranschen mer eller mindre under hela sitt arbetsliv. Han har aldrig röstat rött, tvärtom har han alltid avskytt sossarna. Inför förra valet övergav han det borgerliga parti som han röstat på sen han blev myndig och valde istället att rösta på Sverigedemokraterna – något som han kommer fortsätta med.

Jag säger inte att alla medlemmar inom Byggnads inte är röda, givetvis, men det är dags att uppmärksamma, inte minst för Byggnads själva att alla medlemmar inte delar eller köper deras åsikter om en röd regering.

Nej Byggnads, nu är det dags att vakna, ett fackförbund är till för att stå upp för sina medlemmar, inte för att försöka hjärntvätta dem med politisk propaganda likt NSDAP gjorde i nazi-Tyskland. Vakna upp och inse att era medlemmar inte är en homogen skara av vänstertänkande individer.  Vi kan tänka själva, vi kan skapa våra egna åsikter och vi klarar oss utan att ni blandar in politik i ert arbete som fackförbund.

Jag vill även passa på att meddela att de två exemplaren av er sosse-propaganda som landade i min respektive min fars brevlåda för närvarande ligger sönderrivna någonstans i det svenska sophanteringssystemet.

Sidney Sawyer

PrintFriendly Share/Bookmark




Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt (medlem)

Inga kommentarer: