Åsikterna uttryckta i denna samlingsblogg representerar varje enskild skribent,
och överensstämmer därmed ej nödvändigtvis med samtliga listade skribenter.

tisdag 7 september 2010

Ännu en niqab nu på lärarutbildningen i Stockholm


UTBILDNING Denna bild är inte tagen i mellanöstern. Detta är Rinkeby bowlinghall 2010. En av dem är den extrema sunnimuslimskan Alia Khalifa, insvept i niqab. I januari 2009 DO-anmälde hon Tensta/Åsö Vuxengymnasium samt Stockholms stad för diskriminering eftersom hon inte ville lyfta på ansiktsskynket vid tillsägelse. Men ännu har inget vägledande beslut kommit från DO ooch tills dess får Khalifa fortsätta i skolan. Nu har dessutom en ny extrem muslimska med niqab börjat studera på lärarutbildningen på Stockholms universitet.

Utbildningsansvariga vägrade låta Alia fullfölja barnskötareutbildningen. De menade att pedagogiken och även den externa praktiken kräver att man ser ansiktsuttrycken. Men fortfarande vet varken arbetsgivare eller rektorer hur man ska handskas med denna bisarra problematik. DO ska nu avgöra om pedagoger får ha heltäckande slöja när de arbetar. Det vägledande beslutet kommer sedan att gälla för de svenska lärosätena, på dagis och i klassrummen. Men enligt tidigare uppgifter har DO bestämt sig, man har bara inte offentligtgjort det.

Christian Edling, jurist och jämlikhetssamordnare på Stockholms universitet, säger att nästan ingen kommun eller skola tar emot niqabklädda när man ska göra sin praktik.

Skolborgarrådet i Stockholm, Lotta Edholm, har flera gånger uttalat sig i frågan och säger själv blankt nej till niqab och det mer sällsynta burqa i skolorna. Och på grund av DO:s handläggning eller möjligen förhalande har hon JO-anmält DO.

– Jag tycker att det är bedrövligt att det gått så lång tid sedan den här tjejen anmälde Stockholms stad till DO och inget har hänt. Det betyder att varken vi i Stockholm stad eller Stockholms universitet kan fatta något beslut om heltäckande slöja, säger hon.

Men DO håller det kort.

– Det är inte särskilt prioriterat som till exempel när trakasserier pågår och vi vill att beslutet ska vara pedagogiskt och ge vägledning, därför tar det tid, säger George Svéd, chef på DO:s utbildningsenhet.

DN

Alia i all sin glans

– De negativa reaktionerna från samhället är väl något som jag får ta för att få komma till paradiset. Det är väl en prövning.

Alia säger att hon tror på paradiset och vill komma dit. Visst finns det olika tolkningar inom islam om huruvida det räcker för kvinnan att täcka huvudet, säger hon.

– Förhållandet mellan Gud och människan är personligt. För mig känns det rätt att täcka ansiktet.

Alias pappa arbetade som polis i Egypten där en statstjänsteman i början av 90-talet inte öppet fick visa sin religiositet. Familjen fick uppehållstillstånd i Sverige. I folkbokföringen gav föräldrarna sina tre barn var sitt svenskt namn: Anne, Mats och Annika – till minstingen Alia. Nu pratar Alia ibland om att hon vill flytta tillbaka till det Egypten som pappa flydde från, eftersom hon känner sig ofri i Sverige.

DN

PI har även ett otal gånger skrivit om hennes vidrige bror Mats. Det är islamisten Anas Khalifa.

De enda som glatt tar emot en niqab är muslimska förskolor och dagis vilket finns bland annat i Göteborg, och somalietäta Tensta/Rinkeby.

För övrigt var det ett sådant extremt dagis i Rinkeby där den kvinnlige somaliske ägaren tömde bolaget på skattemiljoner och skickade vidare till islamister i Somalia. Hon dömdes för grova ekobrott för snart två år sedan.

Liten lektion: könsförtryckande islamska plagg

Om vi nu alla ska kritisera dessa avskyvärda könsförtryckande plagg är det också lämpligt att ni känner till, och använder korrekt benämning. Gäller även massmedias okunniga journalister som inte har klart för sig.

Khimār [ximɑ:´r], beteckning för muslimsk huvudduk. Khimar omnämns i Koranen (24:31); där specificeras dock inte närmare vilka plagg som avses.

Slöjan är en duk av mycket tunt, lätt och mer eller mindre genomskinligt material, vilken draperas över huvudet. Företrädesvis täcker den ansiktet, men den kan även täcka en större del av kroppen och vara släpande lång. Eftersom slöjan döljer bärarinnan har den symboliskt kunnat beteckna såväl blygsamhet och kyskhet som offer, sorg eller underkastelse.

- Hijab (slöja på vardagsvenska) är en benämning på såväl en enkel huvudduk som för generell segregation mellan män och kvinnor. Täcker inte ansiktet.

- Niqab (ansiktsslöja) täcker ansiktet och används tillsammans med en huvudduk. Fotsid dräkt i övrigt med tillhörande handskar.

- Burqa, en heltäckande fotsid dräkt med ansiktsslöja vilken används av muslimska kvinnor i Afghanistan, Indien och Pakistan. Har ett nät för ögonen. Kan ha/ska ha tillhörande handskar.

- Chador, ett långt mantelliknande plagg som används av iranska kvinnor då de uppträder offentligt. Täcker inte ansiktet.

- Purdah i Sydöstasien är motsvarigheten till hijab. En kvinna som observerar purdah anses i denna del av världen vara en ärbar kvinna.

- Al Amira är en tvådelad slöja, där övre kan "matcha kläder" och undre del täcker håret.

PrintFriendly Share/Bookmark




Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt (medlem)

Inga kommentarer: