Åsikterna uttryckta i denna samlingsblogg representerar varje enskild skribent,
och överensstämmer därmed ej nödvändigtvis med samtliga listade skribenter.

lördag 7 augusti 2010

Viktigt jobb, viktigt med språket

INSÄNDARE Med några få ord lyckades Täppas Fogelberg i sitt radioprogram Ring P1 den 5:e augusti nedvärdera och reta gallfeber på en hel yrkeskår. Min fru som själv jobbar inom äldrevården kom in rosenrasande efter att ha hört programmet. Orden Täppas uttalade gick ut på att "det inte behövs språkkunskaper för att torka någon i rumpan". Meningen var ett svar i ett telefonsamtal som behandlade språkförbistringen inom vården. Problemet om människor med dåliga kunskaper i svenska anställs på sjukhus, äldreboenden och andra vårdinrättningar är ingen ny debatt, men enligt Täppas utgör det inget problem.

Att torka någon i rumpan är bara en del av en sköterskas jobb. En viktig del i vårdpersonalens arbete går ut på att prata och konversera med sina patienter och deras anhöriga. Detta är av naturliga skäl svårt om läkaren, sköterskan och vårdaren inte behärskar det språk som är huvudspråk i det land man befinner sig i. Majoriteten, ja kanske alla, av de äldre har heller inga kunskaper i engelska som man annars kan komma en bit på vägen med. Jag vet inte vilka kunskaper Täppas Fogelberg har om vårdyrket som sådant, men uppenbart kan de inte vara alltför höga.

Tack och lov är jag i den vigör att jag inte har behov av vård, men när den dagen kommer vill jag bli mött och skött av en person som jag kan konversera med. Hudfärgen på personen i fråga har ingen som helst betydelse.

Det finns människor med utländsk bakgrund inom vården som gör ett fantastiskt jobb, men språket är viktigt, oavsett vad Täppas Fogelberg och andra säger. Att förutom kunnighet i engelska, ha goda kunskaper i det svenska språket borde vara ett krav på människor vars jobb består i att vårda, sköta och hjälpa andra människor. Det är trots allt Sverige som vi bor i. Ingen får eller ska bli utelämnad eller felbehandlad på grund av dåliga språkkunskaper.

Programmet i sin helhet finns att höra här.

Själva inslaget kommer i slutet, men lyssna gärna på hela om ni har tid, för samtal om Sverigedemokraterna dominerar sändningen. Själv rekommenderar jag det sista samtalet.

PS. Jag ljög förut. Jag har sökt läkare för krämpor. Bland annat sökte jag för en hälsporre som jag ådrog mig under en fotbollsmatch för några år sedan. Läkaren som dök upp i undersökningsrummet var från ett afrikanskt land. Han var trevlig och gjorde sitt bästa, ingen tvekan om det. Dock gick det inte att förklara mitt problem då hans kunskaper i svenska var relativt begränsade. Hälsporre verkade han aldrig hört talas om och hade han fått fortsätta sin behandling hade kanske allt slutat med något värre än en hälsporre. Han insåg väl själv sina begränsningar och kallade på en kvinnlig läkare som löste problemet på en minut med en cortisonspruta.

Stefan K

PrintFriendly Share/Bookmark




Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt (medlem)

Inga kommentarer: