Betalda annonser förklädda till debattartiklar – det är den nya intäktskällan för Bonnierägda Newsmill.
- Vi tar just nu 150 000 kronor och hoppas kunna ta ännu mer i höst. Det är en bra affär, säger PM Nilsson, VD på Newsmill, till exkommunisten Paul Ronge som skrivit en bok om sociala medier.
Men att köpa debatter är kontroversiellt – och ingenstans på hemsidan framgår det tydligt att debatterna i själva verket är annonser.
När kommunisten Paul Ronge i sin bok påpekar att ”makten köper debattutrymmet” är PM Nilsson snabb att svara:
- Ja, men det har den alltid gjort! Tidigare hette det annonser, de har försörjt media. Den modellen fungerar inte lika bra längre.
Men det finns ett problem för Bonniers nya affärsmodell, och det stavas marknadsföringslagen. Enligt lagen ska nämligen alla annonser vara tydligt markerade – det ska framgå att tidningen eller webbplatsen fått betalt för att publicera innehållet.
Konsumentverket har tidigare varit hårda i sin bedömning inlett granskningar av svenska tonårsflickor som fått lite gratis skidkläder i utbyte mot att de skrivit om en viss skidbacke, till exempel.
- Om man bloggar positivt om skidkläder på en blogg med 800 000 besökare, där många har Isabella som förebild och därför vill ha samma skidjacka som Isabella, kan man räkna sig att det har positiv effekt på försäljningen av skidkläderna, sade Mattias Grundström, jurist, som höll i myndighetens utredning av ”Blondinbella” till Expressen.
Bonnier och Newsmill har man däremot inte visat något intresse för att utreda hittills.
Newsmill har inte gått att nå för en kommentar.
Ursprungsartikel
Källa: Fria Tider (importerat inlägg)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar