Åsikterna uttryckta i denna samlingsblogg representerar varje enskild skribent,
och överensstämmer därmed ej nödvändigtvis med samtliga listade skribenter.

onsdag 18 augusti 2010

BARA SNACK PÅ BAROMETERN?

Peter Sigfridsson, webbchef på Barometern har nu beklagat sig över de kommentarer han fått efter hans krönika i Barometern som jag kommenterade i ett inlägg.

Nu är Peter tillbaka med en krönika med rubriken "Hissa den goda debatten – dissa tarvligheterna". Självklart håller jag med Peter Sigfridsson. Kommentarer eller genmälen som innehåller nedsättande epitet eller andra tarvligheter kan vi alla vara utan. Det säger mer om personen bakom dessa ord än om den de är riktade mot.

Peter uppmanar alla att ta del av statistiken och använda den. Ett av de bättre sätten att använda statistik är grafik. Med grafik kan man göra statistik lättförståelig så att man på ett snabbt och enkelt sätt kan tolka t.ex. en trend.

Det tråkiga är att Barometern vägrar ta emot insändare/debattartiklar som innehåller t.ex. statistik som visas med hjälp av grafik. Här har alltså Peter Sigfridsson något att jobba med på sin egen tidning om han skall vara trovärdig.

Jag är dessutom övertygad om att Peter Sigfridsson är medveten om att jag alltid använder mig av statistik från en rad officiella källor. Jag kan till och med berätta för Peter Sigfridsson att vi inom Sverigedemokraterna i Kalmar tagit fram ett informationsblad som vi kallar för "De tabubelagda kostnaderna". Detta informationsblad kommer alla hushåll i Kalmar kommun få ta del av innan valet den 19 september. Alla dessa diagram och staplar i detta informationsblad bygger på statistik från SCB, SKL, Skolverket och Kalmar kommuns ekonomiavdelning.



Av denna statistik framgår det att de bidrag/ersättningar Kalmar kommun får från staten/Migrationsverket inte ens täcker kommunens kostnader för socialbidrag för personer med utländsk bakgrund under 2009.

Jag skriver gärna en debattartikel exklusivt för Barometern om jag vet att jag också får redovisa statistik genom dessa diagram som också publiceras.

Peter Sigfridsson, visa att det också finns handling bakom dina ord.



Ursprungsartikel
Källa: Thoralf Alfsson (importerat inlägg)

Inga kommentarer: