Åsikterna uttryckta i denna samlingsblogg representerar varje enskild skribent,
och överensstämmer därmed ej nödvändigtvis med samtliga listade skribenter.

söndag 28 september 2008

Medierna gör reklam för skolskjutningar

Ursprungsartikel:
http://erixon.com/blogg/?p=1493


En viktig förklaring till att skolskjutningarna blir fler är att massmedierna gör sådan enorm reklam för förrövarna. Alla medier visar den senaste mördarens YouTube-film, om och om igen. Han får här en uppmärksamhet som är omöjlig att få på annat sätt. Medierna säger till alla som mår dåligt: skjut folk! Då får du dina 15 minuter av berömmelse!

Det är därför bra att DN faktiskt tar upp mediernas medansvar för att driva fram skolskjutningar: Den ultimata bekräftelsen:

I medierapporteringen efter tisdagens skolmassaker i finska Kauhajoki översköljs vi av bilder på mördaren, överlägset poserande med skjutvapnet riktat mot betraktaren. Vilket är precis vad gärningsmannen ville.

Medierna måste ändra strategi. Man kan rapportera om händelserna utan att fokusera på gärningsmannen. Man kan analysera och värdera händelsen, diskutera motiv och annat utan att nämna förrövarens namn eller visa hans bild. Det finns ingen anledning att förmedla dennes budskap och bilder. Det är händelsen i sig och de många människor som drabbats som borde stå i fokus.

Massmedierna har blivit massproducenter av massmördare. Branschen måste tänka om!

(Andra intressanta bloggar om USA, Kauhajoki, skolmassaker, skolskjutning, Finland, media, medier, journalistik, mediekritik)




Källa: Dick Erixon (importerad blogg)

Inga kommentarer: