Åsikterna uttryckta i denna samlingsblogg representerar varje enskild skribent,
och överensstämmer därmed ej nödvändigtvis med samtliga listade skribenter.

lördag 28 augusti 2010

Muslimer kvoterar ut svenskar på bussutbildning


Arbetslösa svenskar får inte bussutbildning betald av Arbetsförmedlingen. Arbetslösa muslimer får den betald av Arbetsförmedlingen. Arbetslösa svenskar får betala sin bussutbildning. Arbetslösa muslimer får den gratis.

Dessutom anser muslimerna att svenskar inte tolererar deras religion, när de fastar och kör buss under ramadan. Något som är att likställa med vårdslöshet i trafik:


"Sitter ju på dagarna på Lindholmen och läser till bussförare. Eller snarare: Jag läser till "yrkeskompetensbeviset" jag behöver för att få jobba som bussförare när jag fått körkortet för detta.

Lite bakgrund:

Jag sökte som arbetslös via arbetsförmedlingen för att få bussförarutbildning, fick komma på den inledande informationsmötet för de som fått denna chansen, men fick sedan inget svar. (Tolkade det som ett avslag) Jag fick förklarat för mig att man först tog in "prioriterade" sökande, som företrädesvis skulle vara invandrare. Det var ju inte jag.

Nu, när jag sökt utbildningen privat och bekostar den själv, sitter jag nu tillsammans med samma människor jag först sökte utbildningen med, då det är samma konsultfirma som utbildar alla i detta "yrkeskompetensbevis". Dock får jag ta mitt körkort för buss vid sidan om på trafikskola, något som de andra gör parallellt på samma ställe.

Men så till dilemmat:

Om man nu under ramadan, som muslimsk bussförare, fastar hela dagen (ca 20 timmar per dygn). Är det då rätt att ur trafiksäkerhetssynpunkt framföra en buss på eftermiddagen, då du är okoncentrerad och orkeslös eftersom du inte fått i dig näring på hela dagen, och ansvara för buss och passagerare? Om jag är trött och sömnig och sätter mig bakom ratten, likställs detta med att köra med alkohol i kroppen, och är följaktligen vårdslöshet i trafik -om man medvetet kör fast man vet att man är trött. Om man nu fastat i 20 timmar, och gjort så i några dagar, har dina kraftreserver börjat ta slut, och du är trött, sliten och okoncentrerad. Är detta då inte om möjligt ännu värre?

Man vet ju med sig att man fastar och inte får i sig näring på hela dagen, så man kan knappast kalla det för "en tillfällighet", utan det är ju i allra högsta grad en medveten handling, och en avvägning mellan att orka dagen utan olyckor, eller att kanske inte göra det…
Är inte detta vårdslöshet i trafik?

Jag bara frågar:

-Ponera att det är dina barn som sitter i denna bussen med en religiöst fastande chaufför som precis svängde ut på motorvägen i tät trafik. Eller sitter du och dina barn i en bil, och möter samma buss på en kurvig landsväg…?

Frågeställning nummer två:

Muslimsk kvinna bakom ratten, och hon bär niqab eller burka. Hon har inget som helst periferiseende, utan ser bara vad som händer framför sig. Hon kör en buss som dina barn åker med varje dag.

Vad säger trafiksäkerhetslagarna om detta? Är det ok att köra buss med skygglappar för ögonen? För det är ju i princip just det hon gör. Hon kan inte se vad som händer runt om henne i periferin, utan bara vad som händer framför henne. I en än värre situationen sitter ju de ovetande korsande trafikanter, cyklister och gångare egentligen i, då de kliver ur hennes periferi och skall korsa hennes väg… En korsande trafikant som hon i stadstrafik omöjligt kan upptäcka i alla situationer med mycket folk och rörelse omkring sig.

Nu har vi inte så många muslimska kvinnor med denna utstyrsel på sig i trafiken tack och lov. Men hur ställer man sig till den hypotetiska frågan?

De hårt hållna islamisterna på utbildningen resonerade om dilemmat med ramadan -och olämpligheten att vara busschaufför under denna period- med att vi inte var tillräckligt toleranta mot deras religion, och att man som muslim okränkbart skulle utöva sina traditioner. Inget resonemang kunde få dem att se annorlunda på saken.

Sätt dig in i dessa två frågeställningar, och posta gärna ett svar med hur du resonerar -och utgå från att du och/eller din familj korsar dessas väg under eftermiddagen på väg hem från jobb eller skola.

Vad tycker jag?

Ur trafiksäkerhetssynpunkt är detta katastrof och borde inte få förekomma i trafiken, lika lite som du får köra trött, alkoholpåverkad eller utan dina glasögon. Denna kultur hör INTE hemma i ett västerländskt land anser jag!"


Källa, Jimmie Strannes blogg 12 augusti 2010:




Ursprungsartikel
Källa: Muslimska friskolan (importerat inlägg)

Inga kommentarer: