Åsikterna uttryckta i denna samlingsblogg representerar varje enskild skribent,
och överensstämmer därmed ej nödvändigtvis med samtliga listade skribenter.

lördag 3 juli 2010

En migga: så förstår jag ännu bättre varför jag aldrig kan gå ut med mitt namn och mina personliga åsikter.

En migga skriver:

När jag ser artiklar som dessa så förstår jag ännu bättre varför jag aldrig kan gå ut med mitt namn och mina personliga åsikter. Han skriver det 95% av alla svenskar tänker och då är det ju klart att handläggaren måste få sparken.

”Den här typen av åsikter är inte förenliga med att jobba för Migrationsverket, det är inte den andan vi jobbar i,” säger Jonas Lindgren, kommunikationschef på Migrationsverket, till Ekot i Sveriges Radio”.

Vad är det då den anställde vid MIG har sagt? Har han önskat livet ur dessa människor som eldar upp bilar och skolor? Har han sagt att man borde bränna dem som kastar sten på räddningstjänst, polis och sjukvårdspersonal på bål? Har han sagt att han bara ska skriva avslagsbeslut i fortsättningen? Nej det han skrev, enligt Expressen är:

”Kan ingen ansvarig skicka dessa förstörande element från Rinkeby med rötterna i andra länder hem till sina mor- och farföräldrar för att lära sig lite ödmjukhet?”

Nej ”ödmjukhet” är verkligen inget för Migrationsverkets ledning…

Har verkligen ledningen på MIG något att göra med vad jag skriver på min Facebook-sida? Var går då gränsen, förra veckan när jag jobbade drack jag en ganska stor whisky och några öl på tisdagen och flexade lite dagen efter. Är inte det ett större ”brott” än att skriva något som bara den här handläggarens vänner kan läsa?

Som sagt, var går gränsen för vad man som anställd på MIG får och inte får göra? Vi närmar oss ett val där många av mina kollegor runt om i Sverige står med på diverse valsedlar. Men hur ska MIG agera efter valet? Som det ser ut idag så kommer Sverigedemokraterna in i riksdagen, hur ska MIG göra om det visar sig att någon anställd jobbar aktivt som förtroendevald för detta parti? Det är okej att jobba för Alliansen eller de Rödgröna, men är det okej att jobba för SD?

Jag måste säga att det är så skönt att ha semester nu, i fyra veckor, utan att verkets ledning kan lägga sig i vad jag gör. Eller kan jag verkligen vara säker på det? Bästa att jag låser dörren, stänger av datorn och går och lägger mig. Fast man kanske inte får sova hur mycket man vill heller?

Läs också Åsikts- och yttrandefrihet ska inte beskäras av myndigheter.




Ursprungsartikel
Källa: Merith Wager (importerat inlägg)

Inga kommentarer: