SKÅNE 30 000 får skattebetalarna hosta upp när Helsingborgs kommun beviljat anslag till en kampanj som ska sprida information om ramadan och stärka muslimers självkänsla.
Med broschyrer, 12 unga muslimska ”ramadan-informatörer” och ett tält med en imam som svarar på frågor vill Othman Al Tawalbeh, distriktsansvarig i södra Sverige för den muslimska organisationen Ibn Rushd, råda bot på den ogrundade okunskap och rädsla som finns gentemot muslimer i Sverige.
– Coop Forum, Citygross och Maxi har förstått. Ramadan är inte något som är främmande utan en del av det svenska samhället.
Informationskampanjen som sätter igång i samband med ramadan, 11 augusti, kommer att finnas i bland annat Helsingborg, Landskrona, Malmö och Kristianstad. Städer i vilka invånarna alldeles säkert vill ha ännu fler inslag av islam i sina dagliga liv. Helsingborgs kommun har beviljat 30 000 kronor i stöd till kampanjen som planeras pågå under tre dagar. Liknande ansökningar är på väg att lämnas in även i de andra kommunerna.
Al Tawalbeh anser dessutom att muslimska traditioner, som ramadan, behöver uppmärksammas mer. Både för att tillhandahålla mer information till icke-muslimer och för att stärka muslimers självkänsla.
– Det är viktigt att ramadan uppmärksammas för att muslimer ska känna att deras traditioner lever, även i Sverige. Viktigt för att motverka känslan av utanförskap.
Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt (medlem)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar