Åsikterna uttryckta i denna samlingsblogg representerar varje enskild skribent,
och överensstämmer därmed ej nödvändigtvis med samtliga listade skribenter.

söndag 30 maj 2010

Valkampanj på nätet

På "The Economist" finns en intressant artikel om möjligheter och begränsningar med att driva valkampanj på nätet. Jag har bara skummat artikeln än, men jag håller nödvändigtvis inte med om allt som står där. Klart är att skall man driva en framgångsrik valkampanj så måste man använda sig av så många medier som möjligt. Min spontana fundering är också att de långa partiledardebatter som sänds på riks-televisionen spelar en oerhört stor roll för de etablerade riksdagspartierna. Skulle SD få vara med i en sådan debatt så kan man endast ana vilken effekt det skulle få.

För ett parti som SD är förmodligen dörren stängd när det gäller de avgörande partiledardebatterna i TV. Det politiska och mediala etablissemanget vet att det vore förödande för dem om SD fick vara med och jag skulle bli uppriktigt förvånad (men oerhört glad) om Åkesson fick vara med i en central debatt. SD och dess medlemmar får i huvudsak lita till "mun mot mun" metoden, där kan alla sympatisörer hjälpa till. Gamla hederliga metoder som att dela trycksaker är också ett måste för ett parti som SD, när de vanliga mediala kanalerna inte är öppna på samma sätt som för övriga partier. Efter nästa val kommer behovet sannolikt att minska för trycksaksutdelning (därmed inte sagt att man måste sluta med det). 

Välskrivna, välformulerade insändare i lokaltidningar är också ett annat effektivt sätt att nå ut till väljarna. Då gäller det att insändarna är balanserade och förnuftiga. Svenska folket reagerar förmodligen negativt på överdrifter och alltför grova förenklingar av verkligheten. Inte heller grova personangrepp verkar gå hem hos svenska folket. Naturligtvis måste varje systemkritisk medborgare ge en välriktad känga till den lokale partipampen, det hör till i en valrörelse och är dessutom ofta befogat. En säker taktik är att rikta kort adekvat kritik mot en partipamp, för att sedan komma med lite beröm för något uppenbart bra som pampen har åstadkommit (det kan vara svårt att hitta något). Det avslutande berömmet höjer förtroendet för den övriga kritiken och talar om att här är det en nyanserad och trovärdig skribent som levererat trovärdig kritik. Den som vill kan försöka leta efter artiklar där jag använt mig av denna taktik just på denna blogg ;-)

Precis som artikeln i "The Economist" säger så har kampanjer på nätet sina begränsningar och en nätkampanj är som alla förstår aldrig tillräcklig i sig för att t.ex. ta sig in i riksdagen. Däremot spelar nätet en större roll för ett parti som SD än för övriga partier p.g.a. den speciella situation partiet befinner sig i. Man kan se det som att blanda till en riktig god och vinnande cocktail, alla ingredienser behövs och skall helst vara väl avvägda. Dessutom så varierar blandningen för olika partier, beroende på i vilken situation partiet befinner sig i.

Länk The Economist

Ursprungsartikel
Källa: Robsten blog (medlem)

Inga kommentarer: