Det är stora skillnader på hur olika kommuner och skolor tar emot invandrare och flyktingar. Kunskapen om hur man bäst tar emot flyktingar är dålig på många håll. Det hävdar Nihad Bunar, sociologi-docent vid Stockholms universitet som granskat fakta på området.
-Det är ett lotteri för barnen. Med otur hamnar man i ett slags påtvingad isolering, säger Bunar till Rapport.
Skolorna tar sällan reda på vilka kunskaper de nyanlända barnen har och
de får ofta för lite undervisning i annat än svenska och matematik.
Två av ”barnen”
Hanad Abdelkader Abdi och Mohamed Ahmed är båda ensamkommande flyktingbarn och har varit i Sverige i några månader. Båda kommer från krigets Somalia och Hanad har aldrig någonsin gått i skolan. Nu sliter de med svenskan på Gustavsbergs gymnasium.
-Det är svårt, säger Hanad. Jag kan bara lite.
De går i en slags förberedelseklass med några få elever. Målet är att de ska kunna så mycket att de klarar nians svenska 2 och matematik och så småningom kan flytta över till gymnasiet.
Rapport – titta på de näpna barnen Hanad Abdelkader Abdi och Mohamed Ahmed
Play
Inte en dag under 18 år.
Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt (medlem)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar