Romska/Zigenarbarn har hög frånvaro i grundskolan och en majoritet som saknar behörighet till gymnasiet efter skolgången. Nu är en ny utredning på gång, som ska presenteras för jämställdhetsminister Nyamko Sabuni om två månader.
Det är Delegationen för romska frågor som tagit fram den. I en av delegationens underlagsrapporter har sju skolor i Malmö studerats. Även om bilden inte är entydig, och en del romska barn har goda studieresultat och hög närvaro, visar undersökningen att frånvaron är alarmerande hög bland barnen. Statistiskt sett går romska barn bara undantagsvis ut grundskolan med behörighet till gymnasiet. Men rapporten visar även att frånvaron skiljer sig beroende på hur mycket skolorna satsar på att förebygga den.
I en tidigare utredning från 2008 finns uppgifter om att mellan 550 och 670 romska barn i Malmö inte går i skolan alls. Alltså lika många barn som går på en normalstor skola. De uppgifterna har inte kunnat bekräftas i den nya underlags-rapporten. Men det handlar ändå om en officiell uppgift, konstateras i rapporten. Om en officiell uppgift om att 550 till 670 etniskt svenska barn inte gick i skolan skulle reaktionen förmodligen bli ett ramaskri, vilket inte var fallet när det gällde romska barn enligt rapporten.
Gunno Gunnmo, vice ordförande i Delegationen för romska frågor.
-Det vi kommer att lägga stor vikt vid i våra slutsatser är just utbildning. Man ska inte söka problemet hos romerna, utan det är majoritetssamhällets fördomar som ofta får styra skolornas agerande, säger han.
De flesta romska föräldrarna har själva inte gått i skolan heller, varken de som vuxit upp i Sverige eller de som kommer från andra länder.
Analytiker på DO kräver undervisning i romani
Det krävs en nationell satsning på modersmålsundervisning för romska barn. Det menar Katarina Rouane, analytiker på DO, som trycker på för att få fram fler lärare i romani chib i arbetet mot diskriminering av romer. Kommunerna är bara skyldiga att erbjuda modersmåls-undervisningen om det går att få fram en lärare. Och lärare i romani chib är det svårt att få tag i, eftersom väldigt få har den kompetensen. Något DO avfärdar och menar att det visst finns kompetens att tillgå.
-En nyckel till att romska barn ska komma till skolan och stanna där är att de inte utsätts för mobbning och trakasserier. Det skulle närvaron av fler vuxna kunna förebygga. Lärarna skulle även bli en brygga mellan skolan och hemmet, som höjer förtroendet mellan dem, menar Katarina Rouane.
Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt (medlem)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar