Åsikterna uttryckta i denna samlingsblogg representerar varje enskild skribent,
och överensstämmer därmed ej nödvändigtvis med samtliga listade skribenter.

lördag 23 januari 2010

Fadimes kurdiske bror dömd för pistolhot

Fadime Sahindals bror döms nu till två års fängelse för att ha pistolhotat författaren Emre Güngör som skrivit om hedersrelaterat våld. Han döms också för grovt vapenbrott och för innehav av sprängmedel.

I september 2009 släppte författarna Emre Güngör och Nima Dervish boken Varför mördar man sin dotter? som handlar om hedersrelaterat våld. Efter boksläppet kontaktade Fadime Sahindals bror, Mesut Sahindal, Emre Güngör och ville göra upp.

Mesut Sahindal krävde 100 000 kronor och hotade Güngör med två pistoler som han höll mot hans huvud, skriver DN.

Mesut Sahindal krävde också att få reda på var vittnet Breen Atroshi bor, som har skyddad identitet. Atroshi var huvudvittne och syster till Pela Atroshis — en hedersmördad kurdisk kvinna vars far och farbröder dömdes för det första hedersrelaterade mordet i ”svensk” historia.

Fadime Sahindal mördades av sin kurdiske far efter att ha skaffat en svensk pojkvän — något som är strikt förbjudet hos många kurder som istället föredrar att familjebildning sker genom anhöriginvandring från Kurdistan. Att träffa en kurd som redan är bosatt i Sverige, eller ännu värre en icke kurd, är att svika kolonin. I sitt tal i Riksdagen innan mordet berättade Fadime lite om den hederskultur som är så typisk för kurder i Sverige:

”När jag var sju år gammal flyttade vi till Sverige, av ekonomiska skäl. [..] Mina föräldrars syn på skolan var att det var bra om jag kunde lära mig att läsa och skriva för att bli deras länk ut i det svenska samhället eftersom de själva var analfabeter. Men några högre studier än så ansåg de inte att jag behövde. Man behöver ingen utbildning för att ta hand om man och barn. [..] Deras uppfattning om svenskar och det svenska levnadssättet var att de var lösaktiga och att de varken hade kultur, moral eller etiska värderingar. [..]

Men så en dag hände det som inte fick hända: jag träffade en svensk man. Han hette Patrik, och Patrik och jag förälskade oss i varandra. [..] En dag ledde vår oförsiktighet till att vi upptäcktes av min far, som självklart exploderade av ilska och började slå på mig och Patrik. [..] Männen i släkten började ringa och hota mig per telefon. De talade om för mig att jag aldrig skulle komma undan med det här. Min lillebror fick till uppgift att ta livet av mig. Varför just han blev utvald var naturligt, han var omyndig och riskerade inte att dra på sig något högre straff.

Vad förväntar du dig utav oss? Vi har inte råd att tillhandahålla dig en vakt som bevakar dig dygnet runt, blev polisens svar till mig. [..]

Hade mina föräldrar fått stöd och hjälp från en nationell organisation, exempelvis Kurdiska föreningen, så hade det inte behövt bli så här.

Kort därefter mördades Fadime av sin släkt och fadern dömdes till fängelse. Resten av familjen, bland annat Mesut Sahindal, fick dock även fortsättningsvis springa lös. Detta då Sverige, till skillnad från t.ex. Danmark, endast straffar gärningsmannen vid hedersvåld — trots att hela familjen är involverad. I Danmark tillämpas istället kollektiv bestraffning av hela släkten, vilket gjort att många muslimska familjer flytt från Danmark till Sverige.

Widar Nord



Ursprungsartikel
Källa: Fria Tider (importerat inlägg)

Inga kommentarer: