Åsikterna uttryckta i denna samlingsblogg representerar varje enskild skribent,
och överensstämmer därmed ej nödvändigtvis med samtliga listade skribenter.

torsdag 31 december 2009

Klirrande julbössor förbjuds kränker muslimer

STORBRITANNIEN. Det klirrande ljud som uppstår när man skakar en insamlingsbössa anses kränkande för muslimer – åtminstone om det är Frälsningsarméns bössor som det klirrar om. Ljudet är så kränkande att det nu har blivit lag på att man inte får klirra med bössor i Storbritannien.

- Jag har gjort det här i över 40 år och jag har svårt att förstå hur klirrandet i en bössa skulle kunna vara något kränkande. Ifall jag slog på en tamburin dagen lång skulle det vara tillåtet – men ifall jag skakar min bössa, kan jag hamna inför domstol, säger en person från Frälsningsarmén till Daily Mail, som i sin tur citeras av Nationell Idag.

Frälsningsarmén har samlat in pengar till välgörenhet på engelska gator i över 130 år.



Ursprungsartikel
Källa: Fria Tider (importerat inlägg)

Inga kommentarer: