I Aftonbladet rapporterades nyligen om en skolklass i årkurs sex i Växsjö reagerat på Toys R Us julkatalog. Den var könsdiskriminerande då pojkarna gestaltades med tuffa leksaker och flickorna kopplades traditionella kvinnoroller och färger (rosa). Efter anmälan till Reklamombudsmannen har Toy R Us fällts för könsdiskriminering med motiveringen "att leksaksreklamen från Toys R Us motverkar positiva sociala beteenden, livsstilar och attityder." Det räcker tydligen med att gestalta något på ett sätt som kan uppfattas som traditionellt för att det ska vara kränkande. Mångfald är synnerligen snävt definierat av maktens megafoner. I artikeln hittar man även följande: "Anmälan skickades in den 10 december förra året. Eleverna skrev att reklamen var både otidsenlig och nedvärderande." Det är precis så sjätteklassare uttrycker sig, eller hur? I synnerhet "otidsenlig" är ett ord som kastas runt mycket på eleverna emellan på rasterna. Då infinner sig frågan, vem är det som håller i trådarna? Att de här barnen spontant skulle anlägga genusperspektiv på leksakskataloger får betraktas som osannolikt, för att uttrycka det diplomatiskt. Sånt kräver ihärdig indoktrinering eller en hjälpande hand, om nödvändigt klädd i järn, för att nå önskat resultat. Det skulle inte vara första gången som pk-iter i skolpersonalen vallar barnen i önskad riktning för sina egna syften. Undertecknad minns själv hur vi enligt ukas skickades iväg på "spontantana" demonstrationer, insamlingar med mera för behjärtansvärda frågor som också råkade ha en starkt socialistisk prägel. Skolan är antagligen den mest sönderexperimenterade delen våra samhällsfunktioner, inte bara pedagogiskt utan även ideologiskt. Det har resulterat i solkigt arv av anpasslighet, feghet, småskuren mobbing gentemot besvärliga medarbetare och fritt spelrum för flum så länge det var ideologiskt vänster. Det är i den kontexten som rabaldret kring Toys R Us katalog blir begriplig.
Ursprungsartikel
Källa: Bryntes betraktelser (importerat inlägg)
onsdag 14 oktober 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar