Åsikterna uttryckta i denna samlingsblogg representerar varje enskild skribent,
och överensstämmer därmed ej nödvändigtvis med samtliga listade skribenter.

onsdag 30 september 2009

Tre gubbar, säger Aftonbladet


Nu har tre avsnitt av teveprogrammet ”Här är ditt liv” visats. Det har varit tre män. Förutsägbart som ett brev på posten kommer nu genusprotesterna. Aftonbladet ropar ut rubriken ”Tre gubbar – på tre program” (här). Journalisten som skrivit artikeln, Sofia Ström, kallar även i artikeltexten de tre inbjudna personerna för ”gubbar”.

”Jag tror jag spyr. Det måste bli slut på gubbväldet, säger en förbannad tittare”, skriver Sofia Ström redan i ingressen.

Sedan måste dock Ström erkänna att 49,5 procent av Aftonbladets läsare inte tycker att det är för många män i programmet. En gissning är att det kommer kvinnor framöver. Det kanske inte har passat i tidspusslet att lägga in varannan av vardera könet.

För övrigt undrar jag varför män så ofta kallas gubbar. Hade det varit i sin ordning att kalla tre framstående kvinnor som intervjuats i teve för kärringar?



Ursprungsartikel
Källa: GenusNytt (importerat inlägg)

1 kommentar:

Gammelsvensk sa...

Jag har svårt att förstå varför somliga har problem med sådant som könsfördelning. Jag kan inte påminna mig att jag över huvud taget tänkt tanken någon gång. Vad är det för fel på människor som hänger upp sig på detta istället för att intressera sig för innehållet?