Åsikterna uttryckta i denna samlingsblogg representerar varje enskild skribent,
och överensstämmer därmed ej nödvändigtvis med samtliga listade skribenter.

tisdag 25 augusti 2009

Tomelilla som förebild

Jag trodde aldrig i mitt liv att Tomelilla skulle pekas ut som föredöme i integrationsfrågor, men nu har det hänt. Den kommun jag tillbringade mina första 15 år prisas för en arbetsmarknadsinriktad introduktion. Alldeles utmärkt!

Sedan starten för två år sedan har flyktingmottagningen i Tomelilla lyckats slussa ut 95 procent av sina klienter ut i arbetslivet, vilket placerar kommunen på en hedrande fjärdeplats i Skåne. "Vi har hittat en bra och effektiv strategi, som innebär att klienten senast sex veckor efter inflytten ska hamna på mitt bord" säger Ulla Kvist vid Arbetsförmedlingen till YA.

Men Ystad Allehandas beskrivning av integrationspolitiken i Sverige och andra länder är grovt förenklad. För visst har t.ex. Australien och Kanada en väl utvecklad integrationspolitik. Och det är faktiskt ingenting som tvingar invandrare i Sverige att gå på bidrag. Men visst. Sådana förenklingar är lätta att ta till när man vill göra en poäng på en ledarsida.

Ursprungsartikel
Källa: Integrationsbloggen (importerat inlägg)

Inga kommentarer: