Åsikterna uttryckta i denna samlingsblogg representerar varje enskild skribent,
och överensstämmer därmed ej nödvändigtvis med samtliga listade skribenter.

onsdag 8 juli 2009

Fullständigt vansinne

Alla har säkert läst eller hört om Försvarets materielverks beställning av finska militära fordon. Först blev affären uppmärksammad för att direktörer i det finska företaget Patria blev misstänka för mutbrott. Sedan visade det sig att ett åtminstone delvis svenskt företag, Hägglunds tillverkade liknande typ av fordon. Så här står det i både DN och SvD som har samma text i denna artikel.

Försvarets materielverk (FMV) gjorde för två år sedan bedömningen att BAE Systems Hägglunds terrängfordon var de enda som klarade försvarets krav. Trots det har FMV rekommenderat att fordonen köps av finska konkurrenten Patria, en upphandling som Hägglunds överklagat till länsrätten i Stockholm.

Om de finska fordonen beställs så innebär det att 300 svenska arbetare förlorar jobben. Detta måste vara rena vansinnet, snudd på nationell masochism. Även om de finska fordonen skulle vara marginellt bättre så förlorar Sverige som nation på att köpa fordonen utomlands, vilket får till följd att vi får lägga ned vår försvarsindustri, friställa personalen på företaget som får gå på A-kassa.

Denna affär visar att regeringens politik på detta område är förödande för vårt land. Att köpa det materiel som möjligtvis bedöms som bäst utomlands, när vi har likvärdigt materiel inom landet försvagar vårt land totalt sett. Obskyra principer om att få det bästa kontraktet var det än är gör att vi på lång sikt utarmar vårt land, vilket i så fall blir ett lättare mål för illasinnade krafter i alla fall. Man anar att det är några dunkla principer om global marknad och fri konkurrens som förblindat regering och riksdag. Jag börjar bli trött denna överdrivna principiella policy som är en ren förlustaffär nationellt sett. Är Reinfeldt och övriga regeringen verkligen så dumma att de tror att USA någonsin skulle köpa t.ex. det svenska JAS-planet även om det skulle visa sig marginellt bättre än ett amerikanskt dito?

Länk DN

Länk SvD


Ursprungsartikel:
http://robsten.blogspot.com/2009/07/fullstandigt-vansinne.html

Källa: Robsten blog (medlem)

2 kommentarer:

Håkan K sa...

Hej,
det här är verkligen en omdebatterad fråga. Vår ståndpunkt är att rätt ska vara rätt och att upphandlingar ska genomföras enligt rådande lagstiftning.

Som du säkert redan läst så har länsrätten stoppat avtalet med finska Patria och ska undersöka om upphandlingen gått rätt till. Det vi på Hägglunds menar är att SEP överträffar Patrias fordon på samtliga punkter, ett resultat av att ha utvecklats i enlighet med försvarets höga krav på skydd för soldaten, flexibilitet, miljöhänsyn och effektivitet. Sysselsättning är också en viktig fråga, men främst bör FMV välja Hägglunds för att försvaret ska ha det bästa som finns på marknaden.

Med vänliga hälsningar
Håkan Karlsson

Anonym sa...

Varför välja SEP?

Man ska inte köpa SEP i första hand för att stödja svensk industri eller minska arbetslösheten. Man ska köpa SEP för att det är ett mycket bättre och billigare fordonssystem.
Anledningen till att SEP anses dyr, när den i värkligheten är billigare än konkurrerande fordon är att FMV tagit med NRE kostnad, dvs utvecklingskostnaden i priset.
AMV, 113 fordon 2,6 miljarder = 23 miljoner st.
SEP, 113 fordon 3,6 miljarder, varvid en extra miljard i NRE(Elhybrid drivlina)räknas med i detta belopp, dvs 113 SEP = 2,6 miljarder, 23 miljoner st. Detta är den initsiella kostnaden, vilket är högt pga SEPs modulsystem, men vilket gör att det i slutändan när man har de olika varianterna får ett mycket billigare system på sikt.
Det säjs även att SEP förlorade på prestanda, detta är helt fantastiskt påstående som är 100% felaktigt. Jag kan ta det absolut viktigaste egenskaperna och jämföra:

Skydd:
AMV klarar STANAG 3a/b och som option 4a/b innan fordonet når maxvikt, men drivlinan ligger helt öppen vilket påpekats tidigare. SEP klarar STANAG 4a/b i standardutförande och har pga sin låga vikt möjlighet att öka över nu satta STANAG normer till 12 resp 15 kg mina.
SEP kan utrustas med div olika RPG-7 skydd, bla aktiva och elektriska som slår ut mot kommande projektiler. Se tex film på youtube.
SEP skyddar viktiga komponenter i drivlinan för att fordonet skall kunna framföras bort från en minsprängning följt av ett bakhåll. AMV har inga skydd för för tex drivlina.

Mobilitet:
AMV har svängradie på 23m, SEP 16m, detta var ett av de krav FMV drev mkt hårt och sedan släppte på. Just svängradie har varit ett mycket stort problem i Irak bla när dessa fordon inte kan följa vanlig stadskörning utan måste stanna och ta om. Mycket farligt pga tiden i hotområde ökar och ett stillastående fordon är mycket lätta att träffa.
SEP har också pga detta den sk pivotsvängen vilket gör att den kan göra en 180° på fläcken vilken skall användas i sådana miljöer där hot plötsligt uppenbarar sig framför fordonet.
SEP har Nivåreglering för minsäkert läge vilket ökar den redan extremt höga markfrigången till ca 700 mm!!
SEP har längre fjädringsväg vilket ger bättre framkomlighet.
SEP har 4ton lägre vikt med samma skydd och utrustning.
SEP är 1,5 m kortare.

Lastkapacitet:
SEP väger utan last och skydd ca 12ton, AMV 16 ton. detta betyder att SEP kan ha 4 ton mer i lastvikt och skydd vilket nämnts tidigare. Detta gör att med samma skydd och utrustning kommer fordonet alltså att väga 4 ton mindre vilket ger betydligt lägre bränsleförbrukning, mycket bättre framkomlighet, bättre komfort, högre hastighet, mindre slitage, mm.
I Irak och Afghanistan där man kör på mjuka underlag som sand och sten kommer vikten att vara avgörande för framkomligheten. SEP kommer att göra ett mycket bättre jobb där, och i liknade miljöer.
Jag hoppas alla förstår att det FMV och regeringen gör just nu är att de väljer kortsiktigt sparande som kommer att ge döda och lemlästade svenska soldater eller ett Bra fordonsystem för framtiden som kostar lite mer i initialskedet.

glenn