Åsikterna uttryckta i denna samlingsblogg representerar varje enskild skribent,
och överensstämmer därmed ej nödvändigtvis med samtliga listade skribenter.

söndag 31 maj 2009

Jimmie Åkesson (sd): Jag är en fildelare


Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson gjorde igår ett utspel i fildelningsfrågan på debattsajten Newsmill.se.

“Jag är en fildelare”

Frågor om internetkommunikation har kommit att få en viktig roll inför det stundande EU-valet. De gamla partierna beskylls för okunskap och ointresse, vilket bland annat föranlett ökat stöd för Piratpartiet, i första hand bland unga män.

Jag är själv man, förhållandevis ung och förväntas således vara intresserad av dessa frågor. Och visst är jag det. Visserligen tillhör jag kanske inte den generation som fick internet och alla dess fantastiska möjligheter med bröstmjölken, men jag lever mitt liv med datorn som främsta redskap för de flesta sysslor. Hur ser jag på exempelvis fildelning?

Det är lika bra att erkänna det direkt: jag är en fildelare. Jag har under i stort sett hela mitt vuxna liv konsumerat stora mängder musik och film genom nedladdning via internet. Sedan det blev olagligt har detta naturligtvis upphört, även om spontanhämtning av någon enstaka låt har förekommit då och då. Jag tror knappast att jag är unik i detta. De flesta jag känner har ungefär samma förhållande till fildelning. Det är en folkrörelse, vilket förklarar frågans genomslagskraft inför ett val som annars inte röner något större intresse bland vanligt folk.

Delar av kultureliten beskyller oss fildelare för att stjäla. Jag har förståelse för den utgångspunkten, men jag tror att jag talar för de allra flesta av mina fildelarkollegor i allmogen när jag hävdar att det inte finns något ont uppsåt. Det är inte ovilja att betala för kultur som gör att vanliga, hederliga människor delar till exempel musik och film med varandra. Det handlar helt och hållet om tillgänglighet och service. Allt finns på internet, precis allt. Och det finns där man för tillfället vill ha det. Jag, och alldeles säkert många med mig, skulle vara beredda att betala bra för samma service och tillgänglighet, men hittills har vi tyvärr inte kunnat se något betalalternativ som svarar mot dessa krav. Ytterst står de stora film- och skivbolagen att skylla för detta, eftersom de visat på en ovilja att ta till sig ny teknik.

Internet ska vara fritt, heter det. Artister och upphovsmän ska få betalt, heter det också. Båda är viktiga principer, som måste kombineras för att frågan om fildelning ska få en lösning. Jag menar att det är direkt ansvarslöst att, som exempelvis Piratpartiet, bara hävda den ena principen och strunta i den andra. Deras utgångspunkt kommer i förlängningen att utarma den kulturella mångfalden, vilket drabbar oss alla, inte minst oss allätare som vill ha bredd och kvantitet.

Det som behövs är en hållbar modell, liknande det STIM-koncept vi har för musik. Personligen skulle jag mycket väl kunna tänka mig att betala någon hundralapp extra för bredbandet varje månad, om det skulle ge mig fri tillgång till den fantastiska kulturskatt som internet erbjuder. Eller varför inte lösa det direkt via skattsedeln? Piratpartiet och liknande, ansvarslösa krafter vill inte ge mig den möjligheten. De vill att vi ska fortsätta konsumera utan att ge producenterna betalt. En politik som i förlängningen riskerar att bli förödande för kulturen.

För vidare information:

Martin Kinnunen, Pressekreterare
Telefon:0736-72 85 56
E-post: martin.kinnunen@sverigedemokraterna.se

Newsdesk 2009-05-29




Ursprungsartikel:
http://politisktinkorrekt.wordpress.com/2009/05/30/jimmie-akesson-sd-jag-ar-en-fildelare/

Källa: Politiskt Inkorrekt (Medlem)

Inga kommentarer: