Åsikterna uttryckta i denna samlingsblogg representerar varje enskild skribent,
och överensstämmer därmed ej nödvändigtvis med samtliga listade skribenter.

torsdag 30 april 2009

Insändare Orättvis pension

Min man avled för en tid sedan. Jag är pensionär liksom han var. Jag hade ju hört att som änka kan man få 40 procent av sin makes ATP. Men ack vad jag bedrog mig. Jag fick beslut från Försäkringskassan att eftersom min ATP-poäng var en aning högre än min mans så blev det ingen pension efter honom.

Inte heller får man något slags övergångsersättning. Då skall man inte vara över 65 år. Slutledningen blir ju då att om har fyllt 65 år så behöver man inte bostad och mat lika mycket som när man år 64.

Jag får alltså hushållets inkomster halverade från en månad till nästa. Följden blir att jag måste flytta i panik till en billigare bostad fast jag helst skulle vilja bo kvar där jag bor tills jag själv beslutar mig för att flytta.

Vill man ha någon annan hjälp så blir man hänvisad till socialen för att tigga, vilket är för mig väldigt främmande eftersom jag och min man alltid har arbetat heltid och klarat oss själv.

Sen kan man ju undra varför man har arbetat heltid när en som har arbetat cirka 8-10 år får lika mycket i pension som jag, eftersom hon får 40 procent av sin avlidne makes ATP+bostadsbidrag. Jag kan inte för mitt liv förstå hur detta kan vara rätt och riktigt, vanligtvis har jag inte särskilt svårt för att fatta.

Heja Sverige

Källa: Kristianstadsbladet

———————————————————————————————————————-

Man kan undra hur rättvist detta samhälle ser på sina medborgare………

Elisabeth




Ursprungsartikel:
http://www.klaric.se/archives/7149

Källa: Dragan med vänner (Medlem)

Inga kommentarer: