Åsikterna uttryckta i denna samlingsblogg representerar varje enskild skribent,
och överensstämmer därmed ej nödvändigtvis med samtliga listade skribenter.

lördag 13 december 2008

No rest for the wicked

Ursprungsartikel:
http://okenvandring.blogspot.com/2008/12/no-rest-for-wicked.html


Samma gamla visa, samma utsatta tjejer och samma patetiska tokdårar till familj.

Lena blev gravid med sin pojkvän – då hotade släkten att döda henne. /.../ Lena har alltid varit hårt hållen av sin pappa. Men nu har hon gjort något oförlåtligt – fått barn med en icke-kurdisk man.

Pappan är kurd, gift med en icke-kurdisk kvinna med vilken han fått barn. Det går givetvis an.

– Det var inte vad släkten planerat för mig. Jag skulle gifta mig med min kusin. Nu vill min egen pappa inte veta av mig längre, säger hon.
/.../ Lena fick ett mess med utdrag ur koranen, som handlade om att kvinnan ska förbli jungfru. /.../ Men ett tag senare fick hon bilder hemskickade – på döda barn. Då bestämde hon sig för att polisanmäla. /.../ När några män skrek, bankade och försökte komma in i hennes port mitt i natten ringde hon polisen igen, och gjorde en andra anmälan.

En stilla önskan att tjejen får leva ett liv i frihet.

> Aftonbladet: "För varje dag växer deras hat", 081210



Källa: Ökenvandring (gästinlägg)

Inga kommentarer: