Åsikterna uttryckta i denna samlingsblogg representerar varje enskild skribent,
och överensstämmer därmed ej nödvändigtvis med samtliga listade skribenter.

tisdag 28 oktober 2008

Som om hon aldrig hade existerat

Ursprungsartikel:
http://everykindapeople.blogspot.com/2008/10/som-om-hon-aldrig-hade-eksisterat.html


Allt fler svenskar har negativa attityder till mångfald. Det visar årets mångfaldsbarometer från Uppsala universitet. Inte så underligt eftersom mångfald har fått betydelsen mer islam. Snaphanen ger ett exempel på det:

"De flesta känner till den absurda berättelsen om en svensk kvinna som måste söka asyl i USA för att undkomma sin våldsbenägne libanesiske före detta man och hans familjs terror. Liza Marklund har skrivit boken "Gömda" i frågan. Jag trodde inte rätt mycket undgått min radar, men genom bloggen EKP blev jag uppmärksam på en annan fråga om en iransk flykting till Sverige, som var tvungen att fly vidare från invandrade muslimska patriarker och våldsmän, därför att hon talade för kvinnofrigörelse och emot slöjan.

Det är ett konstigt fall med den unga iranska kvinnan Asrin Mohamadi. Hon talar i Riksdagen år 1997, skriver i DN, intervjuas i SVD och är på framsidan av svenska ELLE. Varken via olika sökmotorer eller på respektive webbplatser verkar det som om hon någonsin skulle ha existerat. Jo, på Sveriges radio står en liten smula den 16 juni 2000. En ganska förbluffande tystnad i ett land så långt före Danmark i feministiskt hänseende. Jag kan försäkra Hanne Vibeke Holst, Drude Dahlerup och Politikens samlade chefredaktion att det inte skulle gå lika stillsamt till, om en iransk kvinna som dessutom var "debattör" och offentlig person blev trakasserad ut ur Danmark av samma skäl. Men när de goda människorna tiger regerar busarna, och det gör de i hög grad i Sverige, och det är på grund av att de "goda" är några töntar som har det hela i munnen, på tungspetsen redo att spottas ut. Värst av dem alla är de massproducerade "intellektuella", en mycket gammal nyhet. Om någon kan hitta mer om henne skulle jag vara glad för en e-post. Helst DN- och SVD-artiklarna och hennes tal i riksdagen. Slutligen hoppas jag för den modiga skönhetens skull att hon har blivit dansk, men det är nog för nära kalifatets vanemässiga terrorister."
För fyra år sedan uppmanade den då 20-åriga Asrin Mohamadi muslimska kvinnor att sluta bära slöja. Asrin bodde i Iran tills hon var 15 år och är själv fostrad till muslim och från det att hon var fem år gammal var hon tvungen att bära slöja. För vissa är slöjan en symbol för Allahs vilja, men för Asrin symboliserar den kvinnoförtryck. Hennes uttalande i Sveriges Riksdag för fyra år sedan ledde till hotbrev och förföljelse och till sist tvingades hon fly Sverige och lever nu med skyddad identitet i ett annat land. – Jag är glad och överraskad över att Sommarredaktionen törs låta mig säga vad jag tycker i Sommar. SR, juni 2000.



Källa: Every Kinda People (gästinlägg)

Inga kommentarer: