Åsikterna uttryckta i denna samlingsblogg representerar varje enskild skribent,
och överensstämmer därmed ej nödvändigtvis med samtliga listade skribenter.

onsdag 22 oktober 2008

Ryanair visar civilkurage

Ursprungsartikel:
http://advodia.blogspot.com/2008/10/ryanair-visar-civilkurage.html


Flygbolaget Ryanair har blivit fällda av Näringslivets etiska råd (ERK) för en annons med texten "Hetaste skolstartpriserna" och en bild på en ung kvinna i en slags minimal skoluniform. Det är en skitfånig annons. Och ja, kvinnan ser ut att vara klippt från omslaget till Cute little schoolgirls take it upp the ass 12, eller någon film med liknande titel. Men är den som ERK påstår "kränkande" och "könsdiskriminerande", eller som folkpartisten Birgitta Ohlsson tycker "sexistisk"? Nej!

Förvisso finns det säkert många kvinnor och även en del män som känner sig kränkta av den, men det innebär inte att den i objektiv mening är kränkande. Den är istället kränkande på ungefär samma sätt som många religiösa människor upplever Pride-parader som kränkande. Det handlar om en slags överkänslighet och inget annat, om att något upplevs vara "opassande".

Vad beträffar "könsdiskriminerande" är det en än löjligare anklagelse. Möjligen diskriminerar den män eftersom inga sådana får vara med... "Sexistisk" är den definitivt inte, eftersom den inte på något sätt försöker utmåla män som mer värda än kvinnor, eller tvärtom.

Sedan kan man givetvis argumentera för att många sådana här annonser sammantagna skapar en bild av att kvinnor bör vara sexuellt tillgängliga och att bara ytan är viktig. Men med tanke på hur många olika kvinnobilder och livs levande kvinnor de flesta människor dagligen stöter på, är det verkligen troligt att reklamens bilder har mer än en synnerligen marginell påverkan?

Faktum är att hela ERK:s verksamhet egentligen handlar om att värna den politiskt korrekta bilden av kvinnan, inte om att bekämpa diskriminering och sexism. Det innebär att kvinnor inte får framställas som sexobjekt (bara som andra slags objekt) eller i "konserverande könsroller", och bland den reklam som blivit fälld finns följaktligen leksakskataloger där bara flickor leker med dockor och bara pojkar med bilar... De skildrar verkligheten som den faktiskt ser ut för de flesta människor, och för detta klandras de. Och att det finns gott om forskning som talar för att könsroller är biologiska snarare än sociala konstruktioner bortser ERK ifrån. Det får man helt enkelt inte tro om man håller på med reklam...

Så ja, jag tycker Ryanair den usla annonsen till trots är värda all respekt för att man nu står upp mot ERK och kallar dem "glädjedödare".


Läs mer:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=839727

ERK:s hemsida (varning för kränkande idioti!):
http://www.etiskaradet.org/erk.html

-


Källa: Advodia (importerad blogg)

Inga kommentarer: