Ursprungsartikel:
http://advodia.blogspot.com/2008/07/ett-matteprov-sger-inte-allt.html
Nu framhäver DN återigen forskningsresultat om könsskillnader från den kontroversiella feministiska forskaren Janet Hyde. Det handlar närmare bestämt om att flickor och pojkar, i motsats till vad som ofta hävdas, skulle vara lika duktiga på matematik. Något som påstås vara bevisat genom att flickor och pojkar mellan sju och sexton år presterar lika bra på delstatliga prov i tio amerikanska delstater.
Låt oss nu bara vara på det klara med att vad som mäts är matematiska skolkunskaper, inte potentiell matematisk förmåga. Och vi vet ju sedan tidigare att flickor generellt sett är flitigare i skolan än vad pojkar är, liksom att flickorna mognar tidigare. Det handlar följaktligen inte om två grupper som är jämlika bortsett från den biologiska könstillhörigheten. Så det här är med andra ord knappast någon seger för de som hävdar att könsskillnader enbart är sociala konstruktioner och att de stora fysiska skillnaderna mellan manliga och kvinnliga hjärnor saknar praktisk betydelse.
Dessutom har resultatet av dessa prov ifrågasatts eftersom de innehåller få eller inga uppgifter av avancerad karaktär, varför de inte effektivt skiljer ut de riktigt begåvade från de bara normalbegåvade. Det har vidare påpekats att en betydande skillnad faktiskt existerar även på den nivån, men finns mer i tillvägagångssätt än i resultat. Flickorna löser sina uppgifter utifrån de mallar skolundervisningen gett dem, medan pojkar visar upp en helt annan kreativitet.
En längre kritik mot Hydes forskning finns här:
http://motls.blogspot.com/2008/07/janet-hyde-boys-girls-in-math-not.html
DN:s artikel:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=808535
-
Källa: Advodia (importerad blogg)
måndag 28 juli 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar