Åsikterna uttryckta i denna samlingsblogg representerar varje enskild skribent,
och överensstämmer därmed ej nödvändigtvis med samtliga listade skribenter.

torsdag 31 juli 2008

De amerikanska grundlagsfäderna & invandringen

Ursprungsartikel:
http://everykindapeople.blogspot.com/2008/07/de-amerikanska-grundlagsfderna.html



"Trots att opinionsundersökningar ständigt visar att de flesta amerikaner anser att invandringsnivåerna behöver sänkas, så antar många människor fortfarande att rätten till invandring är en helig amerikansk princip som ingen lojal medborgare kan ifrågasätta.

Det antagandet är oriktigt
."

Citat ur "33 Questions about American History (you're not supposed to ask)" av Thomas E Woods Jr. i dennes bästsäljande "The politically incorrect guide to American History".

Woods åberopar Benjamin Franklin, som motsatte sig tysk invandring till Pennsylvania, med motiveringen att delstaten grundats av engelsmän, och att tyskarna skulle bli så mångtaliga, så att istället för att de blev anglifierade, så skulle Pennsylvanias engelskättade invånare bli förtyskade.

Man kanske kan idag le åt Franklins farhågor, som dock hade besannats om inte man aktivt motarbetat det tyska språkets utbredning.

Poängen med Woods anekdot är emellertid, att om rätten till invandring vore en urgammal amerikansk princip, så glömde någon att berätta det för Franklin. Ni kan tänka er, tillägger Woods, vad Franklin, som bekymrade sig för tysk invandring, skulle ansett om dagens.

En av de amerikanska grundlagsfäderna, Thomas Jefferson, skriver i sin "Notes on Virginia":

"Det är för den gemensamma lyckan för de som slutit sig samman i samhällen [som det är viktigt] att vara så eniga som möjligt i angelägenheter som av nödvändighet måste handläggas gemensamt.
[it's for the happiness of those united in society... to harmonize as much as possible in matters, in which they must transact together]

[Vår styrelseform är] 'en blandning av de frihetligaste principerna i den engelska konstitutionen, och andra, härledda ur naturrätten och förnuftet
.'"

Thomas Woods: "Inget kunde vara mer motsatt dessa principer än de i enväldiga kungadömen, sade Jefferson. Men det var från sådana regimer man kunde förvänta sig de flesta invandrare."

När Jefferson 1801 ville liberalisera medborgarskapslagarna i Virginia, påminde Alexander Hamilton honom om de åsikter han uttryckt i "Notes on Virginia".

"Han höll med Jefferson att det var lovvärt av Förenta staterna att tillåta invandring av de som utstått riktiga svårigheter och sökte asyl, men även här ville Hamilton erinra om att generositeten hade en gräns om samhällets välfärd skulle kunna skyddas.

Vad han motsatte sig var att alla sådana människor skulle vara berättigade till de förmåner som följde på medborgarskap.
[what he objected to was the suggestion that all such people were necessarily entitled to the privilieges of citizenship]


Han avslutade med att påpeka att man om så bara för argumentationens skull hävdade att indianerna inte visat annat än vänskap när kolonisterna anlände till dessa stränder, så var det viktigt att besinna det öde som drabbat dessa människor som visat sådan storsinthet.

"'Försiktigheten kräver av oss', skrev Hamilton, 'att följa historien än längre och fråga oss vad som hänt med de nationer av vildar som bedrev denna sorts politik, och vilka det är som nu ockuperar det territorium som de en gång bebodde.' "

Jefferson frågade sig före franska revolutionen, hur det skulle gå om 20 miljoner amerikaner, anhängare av den republikanska styrelseformen, skulle invandra till kungariket Frankrike?

Om det skulle göra Frankrike mindre lyckligt, mindre starkt, vad skulle inte tillsatsen av en halv miljon utlänningar till Amerikas dåvarande folkmängd medföra för det angloprotestantiska, republikanska samhället i Amerika?

Som Woods visar var även de övriga amerikanska grundlagsfäderna negativa till invandring från andra kulturer än den anglo-protestantiska.

De ansåg att invandrare i tillräckligt antal och koncentration kan ändra ett lands kulturella landskap i en för invånarna oönskad riktning.

De ansåg vidare att rätten att exkludera gällde alla gemenskaper, nationer som privata klubbar.

Boken finns att inhandla i Akademibokhandeln i Stockholm.

Jag tänker i senare postningar redogöra kortfattat för en del andra ämnen som avhandlas i boken.

Kika även på USA:s kärnkultur är brittisk protestantisk




Källa: Every Kinda People (gästinlägg)

Inga kommentarer: