http://beskt.blogspot.com/2008/06/pedagogerna-och-ideologerna-mot-skolan.html
Skolan har i Sverige i det närmaste lagts öde av klåfingriga pedagoger och ideologer som har det gemensamt att de föraktade/föraktar bildningsskolan samt ville/vill omstöpa samhället genom att formatera barnen i olika pedagogisk-ideologiska projekt i socialingenjörskonst. Vad Sverige fått i stället för en skola är den utopiska enhetsskolan, följd av Palme-skolan och dess förlängning i Persson-kommunaliserad och borgerlig regi: (minst) tolv år av Flugornas herre och massproducerad, alienerande ungdomskultur. Plus en god portion genushjärntvätt. Är man inte formaterad efter det...
Det egendomligamste är kanhända att det jättelika ideologiska projekt som svensk skola blev sällan beskrivits för vad det är. Och aldrig diskuterats efter 50-talet. Först nu har detta börjat förändras. Två av de ytterligt få svenskar som bidragit till denna sak heter Inger Enkvist, professor i spanska, och Göran Hägg, docent i litteraturvetenskap och författare. Den senare har inte minst framhållit sambandet mellan bildningsnivå och skolideologi.
I det senaste numret av Axess har de i var sin artikel sammanfattat sin kritik. Där tecknas även en god bild av det inträffade - det som fr.o.m. 60-talet aldrig diskuterades men ständigt reformerades i ideologiserande riktning mot den totalitära flumskolan. Häggs artikel uppehåller sig fr.a. vid skolreformer 1945 och framåt. Enkvist redovisar å sin sida underliggande principer. Läs dem!
Göran Hägg: "Svenska skolans uppgång och fall"
Inger Enkvist: "Pedagoger har raserat skolan"
Källa: Beska droppar (medlem)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar