Åsikterna uttryckta i denna samlingsblogg representerar varje enskild skribent,
och överensstämmer därmed ej nödvändigtvis med samtliga listade skribenter.

söndag 15 februari 2009

"Fula ord"

Ursprungsartikel:
http://everykindapeople.blogspot.com/2009/02/fula-ord.html


En svensk polis efterlyser en misstänkt brottsling och blir kritiserad för att använda ordet neger.
Neger är en ras på samma sätt som kaukasier eller mongol. Hade det varit bättre om man sagt; "mörkhyad, krullhårig man, med bred näsa och tjocka läppar"?
Är det fult i den politiska korrekthetens tempel att tillhöra rasen neger?

Jag förstår att man är rädd att ordet låter alltför likt det hatade "nigger" men polisens arbete försvåras avsevärt om man inte får använda rastillhörighet när man letar brottslingar. Vad sägs om "arabiskt utseende... asiatiska anletsdrag... nordiskt blond...?

När ett ord associeras med någonting negativt byter man namn i tron att ryktet ska bli bättre; städerska-lokalvårdare är ett exempel.

Neger eller Negro gjordes till ett "fult" ord av Malcolm X i början av 60-talet genom Nation of Islam. Enligt deras lära ansåg Elijah Muhammad och Malcolm X att Negro var förnedrande för den svarte mannen eftersom han var "muslim".
Malcolm tillbringade sin tid i fängelse till att utbilda sig. Där lärde han sig om Nation of Islam och om svarta muslimer, som förespråkar ras- separation och predikade en anti-vit doktrin.

Den nya medvetenheten om att vara "afrikansk" bland de kulturella nationalisterna bidrog också till avståndstagandet av termen Negro. Ingen ville vara en Negro längre. Även om Negro betyder samma sak som svart (för att beskriva mängden melanin) är det att föredra att använda den europeiska versionen, "Black".

Marcus Garvey, som var en av de mest framstående ledarna som kämpade för negrers rättvisa, godtog användningen av Negro eftersom det beskrev "melanin-dominanta" människor som förtrycks vare sig de var afrikaner eller inte. Naturligtvis var Garveys förfäder, liksom många miljoner svarta i europeiska nationer, från Afrika, men vi måste komma ihåg att även om varje person född i Afrika är en afrikan är han inte en neger. Vi måste lära oss skillnaden mellan nationalitet och ras.
Många afrikaner i dag är mer vita araber än afrikanska negrer. Folk från Algeriet, Tunisien är uppblandade med negrer men det gör dem inte till vare sig negrer eller svarta, enbart afrikaner. Samma sak med en del italienare och spanjorer. Neger är förmodligen det bästa ordet att använda när det gäller att beskriva mörkhyade från Nya Zeeland, Australien, Filippinerna.

I slutet av 80-talet började Jesse Jackson uppmuntra folk att använda termen African-American i stället för ordet Svart. Han ville att världen skulle uppmärksamma det svarta Amerikas anknytning till Afrika. Uttrycket används mest numera av icke-svarta som är osäkra på vad de ska säga.
Folk som vill vara politiskt korrekta använder African-American men där jag bor, där befolkningen till 60% skulle kunna placeras i den kategorin, används det sällan av vanligt folk.
(det försvenskade afro-amerikan låter i mina öron som en ful frisyr!)

Nigger: Det är ett ord som vita studenter inte riktigt vet hur de ska hantera och som svarta studenter använder ganska fritt. Just nu har jag svårt att tänka mig en politiskt eller socialt rumsren situation där ordet skulle vara lämpligt men det blir mer och mer vanligt i den populära ungdomskulturen, grundad på hip-hop. Det är fullt möjligt att populärkultur till slut tar över och säger att det är okej att använda.

"The Adventures av Huckleberry Finn", ofta kallad "The Great American Novel" är berättelsen om en pojke som vägrar att acceptera samhällets värden och hjälper en slav fly till friheten i Illinois. Boken, skriven av Mark Twain, publicerades 1885.

Tyvärr har de flesta barn i dag aldrig läst Huckleberry Finn, eftersom många fortfarande anser att den är "skräp"
För hundra år sedan censurerades Huckleberry Finn för att den utmanade slaveri och segregation. Men i dag har kontroversen reducerats till ett enda ord; den slav som Huckleberry Finn var vän med och som han hjälpte kallas "nigger Jim. "

Man glömmer att det var så många vita talade om svarta vid den tidpunkt. Twain höll upp en spegel för artonhundratalssamhället och man gillade det inte. Man bortser fullständigt ifrån att Huck motsatte sig alla institutioner som främjar slaveri, inklusive hans kyrka men dagens lärare är alltför rädda för att ta upp boken till diskussion.

Ytterligare ett exempel på att "det beror på vem som säger det" är sången "Barack The Magic Negro" som kritiserats av de politiskt korrekta.
Det är en briljant parodi som bygger på en artikel med samma namn i LA Times och som skrevs av en svart, liberal krönikör. Den sjungs av en falsk Al Sharpton genom en megafon och anspelar både på artikeln och människor som Al Sharpton, Jesse Jackson och liknande som inte tycker att Obama är "svart nog." Han var inte ättling till forna slavar och har inte växt upp med vad som definieras i allmänhet som en traditionell afrikansk-amerikansk bakgrund men det gör att vita människor "känner sig trygga med honom."



See, real black men, like Snoop Dogg, or me, or Farrakhan, have talked the talk, and walked the walk, not come in late and won.
Some say Barack's articulate, bright, and clean…but when you vote for President watch out and don't be fooled. Don't vote the Magic Negro in…

Det är exempel på humorn i sången och den som inte kan se det har antingen aldrig lyssnat på låten eller är så blint förälskade i mannen att de måste försvara honom mot alla som inte målar upp honom som en superhjälte.

hd svd hd sds svd




Källa: Every Kinda People (gästinlägg)

Inga kommentarer: